لوگو

آخرین پست ها

دسته بندی ها

Table of Contents

تفاوت فوم نرم با فوم سخت چیست؟

تفاوت فوم نرم با فوم سخت چیست؟

Table of Contents

تفاوت فوم نرم با فوم سخت (The difference between soft foam and hard foam) در چندین مورد است. برای آن که تفاوت‌های بین این دو نوع از فوم را هرچه بهتر و دقیق‌تر متوجه شوید، لازم است تا در ابتدا هم فوم نرم و هم فوم سختی که محصول شرکت ایران پی یو است را بشناسید و سپس با توجه به ویژگی‌هایی که در خصوص این دو مورد وجود دارد، به تفاوت‌های بین آن دو پی ببرید.

انواع فوم

انواع فوم

برای دانستن اینکه تفاوت فوم نرم با فوم سخت چیست، لازم است تا ابتدا بدانیم که انواع فوم به چند دسته طبقه‌بندی می‌شوند. این مدل‌های فوم را لا توجه به پروسه تولیدی که پشت سر می‌گذراند و همچنین با توجه به موادی که در تولید آن‌ها استفاده می‌شود، طبقه‌بندی و دسته‌بندی می‌کنند.

همچنین بخوانید:  ایزوسیانات PM200

فوم نرم چیست؟

برای شناخت فوم‌های نرم و همچنین اطلاع از تفاوت فوم نرم با فوم سخت، باید ویژگی‌ها و خصوصیات این دو نوع از فوم را بشناسید. در مرحله اول با ویژگی‌های فوم نرم آشنا می‌شویم.

  • قابلیت انعطاف‌پذیری

فوم‌های نرم را با نام فوم‌های انعطاف‌پذیر نیز می‌شناسند. بنابراین می‌توانیم بگوییم که مهم‌ترین ویژگی و خصلت این نوع از فوم‌ها انعطاف‌پذیر بودن آن‌ها است که سبب می‌شود این فوم‌ها برای استفاده در هر مکان و هر شرایطی مناسب باشند.

  • استحکام کششی بالا

مورد بعدی در خصوص مقاومت و همچنین استحکام کششی بالایی است که این فوم‌ها دارند. همین مقاومت سبب می‌شود تا این فوم‌ها تحت فشار و یا کشش به راحتی پاره نشده و دچار شکاف نشوند.

  • مقاوم در برابر مواد حلال

حلال‌های مختلف شیمیایی می‌توانند مواد بسیار زیادی را تخریب کرده و دچار خوردگی کنند. این موضوع در خصوص فوم‌های نرم کمی متفاوت است زیرا این فوم‌ها به راحتی در برابر حلال‌های شیمیایی دچار تجزیه نشده و مقاومت خوبی دارند.

  • درجه سختی‌های متفاوت

مورد بعدی مربوط به درجه‌های سختی متفاوتی است که فوم‌های نرم و یا انعطاف‌پذیر دارند. با توجه به این قابلیت می‌توانید از هر کدام از فوم‌ها با هر درجه سختی که دارند برای مصارف مورد نظر خودتان استفاده نمایید. در حقیقت تنوع انتخابی برای شما در این زمینه وجود دارد.

  • وزن سبک فوم‌های نرم

وزن فوم‌های نرم مورد بعدی است که در بررسی تفاوت فوم نرم با فوم سخت به آن توجه می‌کنیم. این موضوع در ابعاد کوچک اهمیت آن چنان زیادی ندارد، اما همین موضوع می‌تواند در ابعاد و مقیاس‌های بزرگ و پروژه‌هایی که گسترده هستند، مؤلفه بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در نظر گرفته شود.

فوم نرم و یا همان فوم انعطاف‌پذیر دارای وزن سبکی است. در عین حال نیز مقاومت و استحکام خوبی دارد. این دو مؤلفه در کنار هم می‌توانند این متریال را برای استفاده در اماکن مختلف بسیار مناسب و‌ایده‌آل کنند.

  • راحتی و دوام فوم‌های نرم

راحتی و دوام فوم نرم در مواردی که از آن برای ساخت مبل و صندلی‌های مختلف استفاده می‌شود، بسیار اهمیت دارد. بنابراین می‌توان گفت که به دلیل همین ویژگی است که فوم‌های نرم بهترین انتخاب برای چنین مصارفی به شمار ‌می‌روند.

  • دانسیته فوم نرم

مورد بعدی مربوط به کلمه‌ای به نام دانسیته فوم می‌شود. دانسیته چیست؟ اگر بخواهیم این موضوع را به بیان ساده مطرح کنیم، می‌توانیم بگوییم که دانسیته در واقع همان جرم حجمی است و به وزنی گفته می‌شود که یک حجم مشخص از فوم را در اختیار دارد.

همچنین بخوانید: اهمیت فوم مموری چیست و چه کاربردی دارد؟

فوم سخت چیست؟

فوم سخت چیست؟

با ویژگی‌های مربوط به فوم نرم آشنا شدید، اما همان طور که پیشتر نیز گفته شد برای درک تفاوت فوم نرم با فوم سخت لازم است ویژگی‌های هر دو نوع فوم را بشناسید که بتوانید هرچه بهتر و بیشتر در این مورد اطلاعات کسب کنید.

  • عایق کاری حرارتی

اولین ویژگی این مدل از فوم‌ها مربوط به عایق حرارتی بودن آن‌ها است. این فوم‌های سخت می‌توانند در برابر عبور جریان هوای سرد و گرم کاملاً عایق صد در صدی بوده و ساختمان و یا هر سازه دیگری که در آن به عنوان عایق به کار رفته‌اند را به طور کامل حفاظت کنند.

  • داشتن قدرت چسبندگی

دومین مورد در خصوص میزان چسبندگی فوم‌های سخت است. معمولاً زمانی که از فوم‌های معمولی بر روی سطوح مختلفی استفاده می‌شود، مشاهده می‌شود که فوم به یک یا چند سطح خاص همچون شیشه و چوب به خوبی نمی‌چسبد. همین موضوع نشان دهنده ضعف این فوم‌ها و عدم کارایی آن‌ها در تمام محیط‌ها می‌شود. اما در خصوص انواع فوم سخت این موضوع کاملاً متفاوت است. این فوم‌ها بر روی تمامی سطوح اعم از سنگ، شیشه، سیمان، چوب، بتن و… به خوبی و به طور کامل می‌چسبند و جدا نیز نمی‌شوند.

  • وزن سبک و استحکام بالا

مورد بعدی در خصوص وزن سبکی است که فوم‌های سخت دارند. معمولاً سنگین بودن وزن متریال‌های مختلف به کار رفته در سازه همچون آجر، آهن، سیمان و… می‌تواند به اندازه کافی سازه را سنگین کند، در این بین اگر وزن فوم‌ها نیز زیاد باشد سازه به مراتب وزن بیشتری را تحمل کرده و ممکن است با اولین زمین لرزه دچار ریزش شود.

فوم سخت نوعی از فوم است که بسیار سبک بوده و در عین حال نیز استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارد. اگر از این مدل از فوم‌ها در ساختمان‌ها استفاده کنید مسلماً هم وزن سازه را کاهش داده‌اید و هم از استحکامی که این محصولات فراهم می‌کنند استفاده کرده‌اید.

  • دارای قابلیت شکل‌پذیری

با توجه به نحوه پاشش یا ریزش فوم در محل مورد نظر می‌توانید تعیین کنید که فوم در نهایت چه شکلی را به خودش بگیرد و این موضوع باعث می‌شود که بتوانید از آن فوم در تمام قسمت‌ها و ترک خوردگی‌ها استفاده کنید.

  • وجود تنوع در خواص فیزیکی

این موضوع شاید کمی برایتان عجیب به نظر برسد، اما اگر در مواد اولیه فوم سخت کمی تغییر ایجاد شود امکان تغییر حالت نهایی فوم بسیار زیاد می‌شود که می‌تواند کاربرد‌های مخصوص به خودش را داشته باشد.

جمع‌بندی

تفاوت فوم نرم با فوم سخت یکی از مواردی بود که در حوزه شناخت فوم‌ها بهتر است در خصوص آن اطلاعات کاملی داشته باشیم. شناخت تفاوت‌های بین این دو نوع از فوم سبب می‌شود تا اگر نیاز به خرید و استفاده از فوم‌ها داشتید، بتوانید به راحتی و به سادگی فوم مورد نظر خودتان را پیدا کرده و خریداری کنید. فراموش نکنید که فروشگاهی که قرار است فوم را از آنجا خریداری کنید، باید هم کیفیت مناسبی را در فوم‌ها داشته باشد و هم قیمت مناسبی را در زمینه فوم‌ها ارائه کند. فروشگاه ایران پیو یکی از این فروشگاه‌ها است که می‌توانید با خیال آسوده و راحت خرید خود را از آنجا انجام دهید.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *