لوگو

آخرین پست ها

دسته بندی ها

Table of Contents

تفاوت فوم گرم با فوم سرد چیست؟

تفاوت فوم گرم با فوم سرد چیست؟

Table of Contents

تفاوت فوم گرم با فوم سرد (The difference between hot foam and cold foam) چیست؟ برای آن که بتوانیم به بررسی تفاوت‌های بین این دو نوع فوم بپردازیم می‌توانیم به طور کامل ابتدا ویژگی‌های فوم گرم و همچنین انواع فوم سرد را مطالعه کنیم. با این کار هم در خصوص هر دو مدل فوم اطلاعات کاملی داریم و هم متوجه می‌شویم که تفاوت‌های بین این دو مورد شامل چه مؤلفه‌هایی می‌شود.

فوم سرد چیست؟

فوم سرد چیست؟

پیش از هر چیز و پیش از بررسی تفاوت فوم گرم با فوم سرد، ابتدا باید بدانیم فوم سرد چیست. فوم‌های سرد یکی از زیرشاخه‌های فوم‌های نرم هستند که کاربرد‌های مختلفی در صنایع گوناگون دارند. ساختار کلی این فوم‌ها به این شکل است که ساختار سلولی بازی داشته و مولکول‌های هوا می‌توانند بین این ساختار‌های سلولی باز به راحتی در حرکت و در جریان باشند.

همچنین بخوانید:  ایزوسیانات کارون KP200

ماده اولیه فوم سرد

اطلاع از مواد اولیه‌ای که می‌توانند فوم‌های سرد را بسازند می‌تواند برای شما جالب توجه باشد و در حوزه بررسی تفاوت فوم گرم با فوم سرد می‌تواند به شما کمک کند. متریال اولیه‌ای که می‌تواند فوم‌های سرد را تشکیل دهد با نام یونولیت پروپان شناخته می‌شود. این ماده در صنعت پتروشیمی و تحت فرایند‌ها و پروسه‌های پیچیده‌ای به شکل جامد تبدیل می‌شود. در مرحله بعدی از این ماده تغییر شکل یافته برای تولید فوم استفاده می‌شود.

دیگر موادی که در این بین وجود دارند نیز شامل پلی ال و ایزوسیانات می‌شوند. نوع ایزوسیاناتی که در فوم‌ها به کار می‌رود تعیین می‌کند که فوم‌های نرم ما از نوع سرد باشند و یا از نوع گرم باشند. نام دیگر فوم سرد MDI است.

در بسیاری از موارد همچون صنایع خودروسازی برای آن که بتوانند فوم سرد را به شکل مناسبی به کار ببرند از دستگاه‌های تمام اتوماتیک و کاملاً خودکار برای تزریق این مواد به قالب‌های مخصوص بهره می‌برند. در حین قالب‌گیری این فوم‌ها نیز از واکس‌های جدا‌کننده و همچنین حلال‌هایی که بر پایه آب تنظیم شده‌اند استفاده می‌شود.

یکی از نکاتی که در تزریق و مخلوط کردن مواد اولیه فوم سرد وجود دارد نحوه تزریق و هم زدن آن‌ها است. می‌توانید مواد فوم سرد را هم به صورت دستی و هم به شکل استفاده از دستگاه‌های تمام اتوماتیک مخلوط کنید و همگن سازید. در صورت استفاده از دستگاه باید بدانید که معمولاً دستگاه برای هم زدن مواد فوم از نوسانات بالا و پایین فشاری استفاده می‌کند که سبب می‌شود متریال سازنده فوم هرچه بهتر و بیشتر مخلوط شود.

عایق کاری فوم سرد

در مورد ضریب عایق کاری نوع فوم‌های معمولی سرد نیز می‌توان به دو نکته توجه کرد. اول آن که این فوم در برابر صدا تا چه حد عایق است و دوم آن که این نوع از فوم در برابر حرارت و گرما تا چه حد می‌تواند مقاوم باشد. در خصوص مورد اول باید گفت که انواع فوم سرد از نوع معمولی با ضخامت ۱۰ سانتی‌متر می‌تواند تا صدای ۴۲ دسی بل را کنترل کند و همان فوم با همان ضخامت توان عایق کاری گرمایی تا ۳۵ درصد را نیز دارد.

فوم گرم

دسته بعدی با نام فوم گرم شناخته می‌شود. فوم‌های گرم همچون فوم‌های سرد جزء فوم‌های نرم محسوب می‌شوند؛ اما ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. این ویژگی‌ها بیشتر به دلیل مواد تشکیل دهنده آن‌ها و همچنین پروسه‌ای است که از خود نشان می‌دهند. برای آن که انواع فوم گرم را هرچه بهتر و بیشتر بشناسید، می‌توان گفت که شناخت مواد اولیه این فوم‌ها می‌تواند به شما کمک زیادی در این زمینه کند.

همچنین بخوانید:

مواد تشکیل دهنده فوم گرم

شناخت موادی که می‌توانند فوم‌های گرم را بسازند ممکن است برای افرادی که به دنبال اطلاعات بیشتر از فوم‌ها هستند جالب باشد. گاهی اوقات نیز می‌توانید با تغییر مواد اولیه به کار رفته در این فوم‌ها سبب ایجاد تغییرات در فوم‌های نهایی تولیدی شوید. مواد تشکیل دهنده پلی یورتان در فوم گرم و سرد تقریباً یکسان می‌باشند.

  • پلی ال

یکی از مواد مهمی که می‌تواند تعیین‌کننده نوع فوم شما باشد همان ماده پلی ال است. ماده یا همان متریال پلی ال در فوم‌های گرم استفاده نمی‌شود، بلکه در عوض آن پلی اتر یا همان پلی ال معمولی را به کار برده می‌شود. در برخی از موارد حتی به جای پلی اتر پلی ال معمولی می‌توانند از پلی ال‌های گیاهی نیز استفاده کنند.

  • نشاسته

مورد بعدی که تأثیر زیادی بر روی تشکیل فوم‌های گرم دارد ماده نشاسته است که برای همه ما نیز کاملاً شناخته شده است. این ماده نسبت به دیگر مواد تشکیل دهنده این فوم قیمت ارزان‌تری دارد و در عین حال نیز می‌تواند ویژگی‌های فوم گرم را بالاتر ببرد. در فوم‌های گرم به نسبت فوم‌های سرد معمولاً از مقدار نشاسته بیشتری استفاده می‌شود.

ویژگی‌های فوم گرم

ویژگی‌های فوم گرم

فوم‌های گرم دارای ویژگی‌های متعددی هستند که سبب می‌شود از آن‌ها نیز همچون فوم‌های سرد استفاده‌های زیادی شود.

  • طیف تولیدی متنوع

یکی از ویژگی‌های انواع فوم گرم مربوط به انعطاف‌پذیری آن برای تولید شدن در رنگ‌ها، ابعاد و حتی کیفیت‌های گوناگون است. این موضوع سبب می‌شود تا بتوان از این فوم که به صورت سفارشی قابلیت تولید دارد در هر شرایطی استفاده کرد.

  • استفاده در صنایع مختلف

مورد بعدی مربوط به استفاده کردن از این نوع فوم در صنایع مختلف است. از فوم گرم می‌توان در صنایع مختلف همچون ساخت مبلمان، ساخت صندلی‌های اداری، صنایع خودروسازی، صنایع بسته‌بندی، صنایع پوششی، ساخت اسفنج‌ها و… به سادگی استفاده کرد و مطمئن بود که این فوم‌ها می‌توانند تا چندین سال بهترین عملکرد را داشته باشند.

  • عایق کاری

عایق کاری در واقع سومین ویژگی انواع فوم‌های گرم است. از این فوم‌ها می‌توانید به عنوان عایق هوا و حرارت و همچنین عایق صوتی استفاده کنید.

همچنین بخوانید: تفاوت فوم نرم با فوم سخت چیست؟

تفاوت فوم سرد و فوم گرم

تفاوت‌های فوم سرد و فوم گرم را می‌توانیم در خصوص دو مؤلفه مورد بررسی قرار دهیم. مورد اول که باعث ایجاد تفاوت بین این دو نوع فوم می‌شود مربوط به متریال اولیه آن‌ها یا همان ایزوسیانات است. همان طور که قبلاً نیز گفته شد هرچه مقدار این ماده یعنی ایزوسیانات در فوم کمتر باشد، فوم بیشتر به سمت سردی متمایل خواهد شد.

دومین ماده‌ای که می‌تواند به شما در تشخیص تفاوت‌های بین این دو کمک کند مربوط به وجود تولوئن در فوم است. در انواع فوم‌های گرم ماده تولوئن وجود دارد اما در فوم‌های سرد چنین ماده‌ای وجود ندارد و در واقع فوم سرد به طور کلی فاقد تولوئن است.

مورد بعدی که می‌توانید به عنوان یک مشتری و به سادگی از آن برای تشخیص تفاوت‌ها استفاده کنید مربوط به لمس فوم‌ها است. به سادگی با انگشت خود کمی فشار بر روی فوم بیاورید. در صورتی که در فوم فرو رفتگی ایجاد شود نشان دهنده گرم بودن فوم و در غیر اینصورت نشان دهنده سرد بودن فوم است.

تشخیص فوم گرم از فوم سرد

آیا قادر به تشخیص تفاوت فوم گرم با فوم سرد هستید؟ در این مقاله از شرکت مهندسی ایران پی یو می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم. فوم ها معمولاً قابل مشاهده هستند. یعنی شما می توانید با انگشت بخشی از آن را فشار دهید و پس از چند درصد بردارید.
در صورتی که جای انگشت شما روی فوم باقی نماز مشخص می‌شود که آن فوم سرد است. اما اگر جای انگشتانتان به صورت فرورفتگی باقی بماند به آن صبح گرم می گویند.

تفاوت فوم و اسفنج

بسیاری از افراد تفاوت فوم و اسفنج را نمی دانند و فکر می کنند که هر دوی این کلمات یکی هستند. فوم با ترکیب مواد شیمیایی خاصی درون کوره ساخته می شود و انواع مختلفی دارد. این تنوع باعث می‌شود تا فوم های با کیفیت های مختلف در بازار موجود باشند که شما می توانید با توجه به نیاز خود هر کدام را خریداری کنید. اما اسفند ابری معمولی است که در ضخامت های مختلف تولید می شود.

تفاوت در روش تولید

تفاوت فوم گرم با فوم سرد چیست؟ فوم گرم از یک روش معمول و یکسان تولید می‌شود. اما در مقابل روند تولید فوم سرد به مرور زمان دستخوش نوآوری هایی در زمینه مواد اولیه و فرمولاسیون شده است.

فوم گرم از مواد اولیه با فعالیت کم تا متوسط تولید می شود و این فرآیند برای انجام نیاز به افزایش دما تا هنگام تکمیل واکنش پلیمری دارد. در مقابل برای تولید فوم سرد باید سلول .های فوم در طول واکنش باز شوند و نیازی به کراشیتگ که خارجی نیست. فوم گرم تحت فشار تولید می شود. در واقع فوم منبسط می شود تا زمانی که به درد قالب برسد و تمامی حفره ها پر شوند. این فرایند در دمای بسیار بالاتر نسبت به تولید فوم سرد انجام می شود.

تولید فوم گرم

فوم گرم نیازی به خرد کردن ندارد چون تا زمان رسیدن به در قالب و پر کردن تمامی حفره ها دچار انبساط می شود. دریچه های موجود در در در قالب به فوم گرم کمک می‌کند تا تمام حفره ها را پر کند. فوم از طریق دریچه ها بالا رفته و قارچ ایجاد می کند.

روش معمول ساخت فوم گرم قالبی به شکل زیر است قالب آلومینیومی و یا ورقه های سیاه استیل با ترکیب مواد واکنش دهنده فرایند در دمای ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد پر می‌شود و این سیستم تخلیه نیاز ندارد فوم به مدت ۱۰ الی ۱۴ دقیقه از طریق آوند در دمای ۱۸۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد پخته می شود دمای قالب سپس در حدود ۱۰۰ درجه سانتیگراد ثابت نگه داشته می شود.

در طول این فرایند تعداد زیادی قارچ روی قالب تولید می شود که در پایان با استفاده از براشینگ و هوای تحت فشار پیش از باز شدن قالب خارج می شوند. پس از پخت کامل از ماده آزاد کننده استفاده شده و در نهایت قالب تمیز می شود. قالب در دمای ۳۵ الی ۴۰ درجه در کوره هوای سرد خنک می شود تا در سیکل های بعدی مورد استفاده قرار بگیرد.

تولید فوم سرد

فوم سرد به حرارت خارجی نیاز ندارد. برای رسیدن به شکل بهینه فوم دمای قالب بین ۴۰ تا ۷۰ درجه سانتیگراد ثابت نگه داشته می‌شود. پیش از تزریق مخلوط واکنش دهنده ها این دما با عبور قالب از یک آون از طریق گردش آب گرم در قالب یا با حرارت الکتریکی به دست می‌آید. مراحل تولید فوم سرد به شکل زیر است.
تزریق مخلوط واکنش به قالب آلومینیومی که در دمای ۴۵ الی ۶۵ درجه سانتیگراد و یا بیشتر قرار دارد. سپس پخته شده و قالب باز شده و تمیز می شود.. پس از آن قالب ها برای چرخه بعدی آماده می شوند.

ساختار فوم سرد به صورت سلول باز است و همین امر از جمع شدن خون جلوگیری کرده و در دستیابی به خصوصیات فیزیکی مورد نظر فوم در حال تنهایی نقش موثری دارند. این عملیات را می توان در دستگاه های خردکن مکانیکی انجام داد.

تفاوت فوم گرم با فوم سرد این است که برخلاف فوم گرد قالب هایی که برای تولید فوم سرد استفاده می شوند باید توانایی تحمل فشار قالب را در یک و سه دهم تا دو و نیم بار حفظ کنند. برای پایداری این فرایند در قالب ها باید در برابر فشار وارد شده مقاومت نموده و قالب ها به صورت پنوماتیک و یا مکانیکی قفل شوند. فوم سرد برای حجم تولید یکسان به قالب کمتری نسبت به فوم گرم نیاز دارد.

جمع‌بندی

مواردی که در خصوص تفاوت فوم گرم با فوم سرد مطرح شد را بهتر است به خوبی مطالعه کنید. این موارد به شما کمک می‌کنند که کارایی این دو مدل فوم را بهتر بدانید و همچنین سبب می‌شوند تا شما بتوانید هرچه بهتر و ساده‌تر در خصوص این فوم‌ها اطلاعات کسب کنید. نکته مهمی که در مقاله به آن اشاره نشد در مورد فروشگاهی است که خرید فوم گرم و فوم سرد خود را از آنجا انجام می‌دهید. فروشگاه مورد نظر قطعاً بایستی دارای قیمت مناسب و همچنین کیفیت مناسب کالایی باشد. فروشگاه ایران پی یو یکی از این فروشگاه‌ها است که می‌توانید با خیال راحت به آنجا مراجعه کرده و خرید خود را انجام دهید.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرات

14 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *