لوگو

آخرین پست ها

دسته بندی ها

Table of Contents

انواع رزین پلی یورتان-رزین پلی اورتان تک جزئی و دو جزئی

انواع رزین پلی یورتان + معرفی رزین پلی اورتان تک جزئی و دو جزئی

Table of Contents

انواع رزین پلی یورتان جزو پلیمرهای پر مصرفی هستند که ویژگی های بسیار عالی دارند. به همین دلیل در صنایع مختلف برای پوشش دهی سطوح اجسام کاربردهای بسیار متنوعی دارند. چون انواع رزین های پلی یورتان مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و خوردگی از خود نشان می‌دهند‌. مهم‌تر اینکه در دمای محیط به سادگی آماده و قابل استفاده هستند. تا پایان این متن از وبسایت ایران پی یو همراه ما باشید تا رزین های پلی اورتان تک جزئی و دو جزئی را بیشتر برایتان معرفی کنیم.

انواع رزین پلی یورتان

رزین پلی یورتان که در صنعت به آن رزین پلی اورتان هم گفته می‌شود یک ماده خیلی چسبناک است که اصلاً در آب حل نمی‌شود‌. همچنین در شرایط خاصی به شدت سخت می‌شود و به عنوان یک عایق فوق‌العاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع رزین ها نمونه‌های مختلفی دارند که در بازار فروش با نام متنوعی عرضه می‌شوند‌. البته رزین های پلی یورتان در نمونه‌های مختلف تک جزئی و دو جزئی جزو پرکاربردترین رزین ها هستند‌. چون به صورت طبیعی و مصنوعی تولید می‌شوند و هر کدام در صنایع مختلف کاربردهای گسترده‌ای دارند.

رزین پلی یورتان تک جزئی چیست؟

رزین های پلی یورتان که تک جزئی هستند از جمله موادی بوده که ویسکوزیته پایینی دارد. از طرفی با رزین های خالص به شکل الاستومری آب گریز تشکیل می‌شوند. در ساختار این نوع رزین ها پرکننده های خالصی هم وجود دارد از این رو در صنعت به رزین های پلی یورتان تک جزئی رنگ سرد هم گفته می‌شود. در واقع انواع رزین پلی یورتان تک جزیی جهت براق کردن سطوح کف به کار می‌روند و می‌توانند به خوبی روی سطوح مختلف بچسبند‌. همچنین یک غشاء عالی و بسیار الاستیک با مقاومت بالا را ایجاد کنند. توجه داشته باشید که این نوع رزین ها می‌توانند به شکل روغن یا آکریلیک هم ساخته شوند. پس در برخی موارد رزین های پلی اورتان تک جزئی با نام رزین پلی اورتان چوب در صنایع مختلفی کاربرد دارند.

انواع رزین پلی یورتان دو جزئی چیست؟

انواع رزین پلی یورتان دو جزئی چیست؟

 این نوع رزین پلی اورتان به همراه هاردنر بیشتر برای رنگ سازی در صنایع مختلف به صورت پایه رنگ به کار می‌رود. اصولاً رزین های پلی یورتان دو جزئی بدون هیچ حلالی برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته تمام رزین های پلی یورتان دو جزئی از جمله رزین های اپوکسی مقاومت سایشی بسیار بالایی دارند همچنین در برابر عوامل شیمیایی از مقاومت و ثبات خوبی برخوردار هستند. این نوع رزین های اپوکسی در برابر ضربه‌ها و فشارهای احتمالی مقاومت مکانیکی عالی از خود نشان می‌دهند‌. به همین دلیل رزین های پلی یورتان دو جزئی بیشتر برای روکش کردن و پوشش دهی مناسب سطوح بتنی به کار می‌رود. البته می‌توان این نوع پلیمرهای چسبناک را هم برای روکش کردن آسفالت و فلز، بیشتر برای سطوحی که نیاز به مقاومت زیاد مکانیکی دارند به کار برد.

ویژگی انواع رزین پلی اورتان

ویژگی انواع رزین پلی اورتان

این نوع رزین ها مقاومت شیمیایی بالایی دارند. در برابر ضربه، ترک سایش و سایر عوامل محیطی مقاومت مکانیکی زیادی از خود نشان می‌دهند. همچنین در برابر حرارت های بالا، باران و برخورد با اشعه UX استحکام زیادی دارند. به همین دلیل از انواع رزین های پلی یورتان خصوصاً رزین های تک جزئی برای پوشش دادن فضاهای بیرونی خصوصاً در ساخت رنگ های سفید خاکستری استقبال زیادی صورت گرفته است. پس این نوع رزین می‌تواند برای پارکینگ های رو باز، زمین های بازی و از همه مهم‌تر برای خط کشی محل عبور و مرور مثل خیابان ها کاربردهای زیادی داشته باشد.

کابرد انواع رزین پلی یورتان

رزین پلی اورتان شفاف

رزین های پلی یورتانی که به شکل مصنوعی و شفاف هستند هیچ نوع رنگدانه ای در ترکیبات آن‌ها وجود ندارد. معمولاً این نوع رزین های پلیمری مثل پوشش های اپوکسی، عایق های پلی یورتان و پلی استرها در صنایع گوناگون به علت عدم تغییر رنگ در مصارف مختلف در اولویت قرار دارند. پس امروزه کاربرد رزین های پلی اورتان دو جزئی و تک جزیی به صورت شفاف بسیار حائز اهمیت است.

رزین پلی یورتان پایه آب

رزین هایی که بر پایه آب تولید می‌شوند نسبت به رنگ های اکلریلیکی و برخی رزین های دیگر مقاومت سایشی بیشتری دارند. به همین دلیل رزین های پایه آب کاربرد وسیع‌تری را در صنایع مختلف در برگرفته‌اند.

رزین پلی اورتان عایق الکتریکی

رزین های پلی یورتان به علت ویژگی‌های بارزی مثل ماندگاری بالا، مقاومت رطوبتی، چسبندگی فوق‌العاده، مقاومت حرارتی و غیره یک نوع عایق الکتریکی خاص هستند. در حقیقت انواع رزین پلی یورتان در مدارها و برخی قطعات الکتریکی به صورت یک نوع عایق مناسب عمل می‌کنند. بنابراین از خازن‌ها، رله‌ها، موتورها و برخی تجهیزات دیگر مانند سیم پیچ ها، ترانزیستورها و ترانسفورناتورها محافظت می‌کنند. همچنین اجازه نمی‌دهند که گرد و غبار و رطوبت به درون این تجهیزات الکتریکی وارد شود.

رزین پلی یورتان قالب گیری

در تولید برخی قطعات مبلی و یا مصنوعات دیگری مثل فوم چوب اصولاً از قالب هایی از جنس سیلیکون استفاده می‌شود. این نوع قالب ها از رزین های پلی یورتان ساخته می‌شوند. چون قالب هایی که از جنس رزین پلی یورتان هستند ارزان‌تر و سریع‌تر از سایر قالب های پلاستیکی تهیه می‌شوند اما متأسفانه قالب های سیلیکونی عمر کوتاهی دارند.

رزین های پلی یورتان ضد خش

رزین هایی که با نام انواع رزین پلی یورتان ضد خش شناخته می‌شوند جزو رزین های صنعتی هستند. عمدتاً این نوع رزین ها به علت مقاومت بالای مکانیکی در برابر عوامل مخرب محیطی لقب ضد خش گرفته‌اند. به همین دلیل از این نوع رزین های پلی یورتان به صورت لایه نهایی روی سطوح مختلف و پوشاندن سنگ های تزئینی در قسمت نمای ساختمان استفاده می‌شود.

رزین پلی اورتان سنگ

خوب است بدانید که رزین پلی یورتان سنگ همان رزین پلی استر است که بیشتر در صنایع ساختمانی به کار می‌رود. رزین پلی استر سنگ یک نوع کیلر محافظ است که روی سطح سنگ های تزئینی ساختمان استفاده می‌شود. چون رزین های پلی یورتان سنگ به غیر از براق کردن سطح سنگ می‌توانند سطح سنگ های تزئینی را در برابر عوامل مخرب شیمیایی و مکانیکی محافظت کنند. همچنین مانع از اثرات مخرب اشعه ماورای بنفش نور خورشید شده و از نفوذ آلودگی‌ها و رطوبت به درون منافذ سنگ جلوگیری می‌کنند.

پرکاربردترین رزین پلی یورتان

در این مقاله تا حدودی با انواع رزین پلی اورتان آشنا شدید. ولی بهتر است بدانید که انواع رزین پلی یورتان از جمله پلیمرهای پرمصرفی هستند که بیشتر طراحان و متخصصان برای پوشش دهی سطوح مختلف از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل از جمله پرکاربردترین رزین های پلی یورتان در صنایع مختلف عبارتند از:

  • رزین پلی اورتان چوب به صورت تک جزیی_ دو جزئی با خاصیت شفاف، مات و براق
  • رزین آکریلیک پلی یورتان به صورت تک جزیی و شیری رنگ
  • رزین پلی یورتان قالب گیری به صورت دو جزئی و رنگ شفاف
  • رزین پلی یورتان لیبل پلاستیکی به صورت دو جزئی به رنگ شفاف
  • رزین پلی یورتان تزریقی مخصوص زیره کفش به صورت دو جزئی
  • و غیره

نکات مهم در استفاده از رزین پلی یورتان

قبل از اینکه از انواع رزین پلی یورتان استفاده کنید حتماً سطح را با فشار آب و برخی شوینده های مناسب تمیز کنید. نباید روی سطح کار روغن، پارافین، گرد و خاک و غیره باشد. دقت کنید پیش از اجرای ایزولاسیون هر چقدر که سطح کار تمیزتر باشد رزین با چسبندگی بیشتری به سطح مورد نظرتان می‌چسبد و بدون هیچ ترک خوردگی همواره سطح بسیار زیبا و منظمی را به وجود می‌آورد.

قیمت رزین پلی یورتان

نرخ فروش انواع رزین پلی یورتان در مقایسه با رزین اپوکسی های متنوع ارزان‌تر است. از این رو امروزه در بازارهای تجاری مشتریان بیشتری به سمت خرید این نوع رزین ها کشیده شده‌اند. ولی به علت وجود نوسانات اقتصادی و ثابت نبودن قیمت محصولات متنوع نمی‌توان نرخ مشخصی را برای انواع رزین های پلی اورتان اعلام کرد.

سخن پایانی

امروزه تولید رزین های پلی یورتان تک جزئی و دو جزئی توانسته به عنوان یک عایق مقاومتی کاربردهای گوناگونی داشته باشد. البته این ماده شیمیایی بسته به شرکت تولید کننده دارای کیفیت های متنوعی است. به همین دلیل در زمان خرید انواع رزین پلی یورتان با قیمت های متفاوتی برخورد می‌کنید. اما اگر تمایل دارید تا مرغوب ترین رزین پلی یورتان تک جزئی و دو جزئی و حتی سایر رزین های نرم و سخت دیگر را با کیفیت عالی تهیه کنید.

ما به شما پیشنهاد می‌دهیم با کارشناسان فروش شرکت مهندسی ایران پی یو تماس بگیرید. چون ما سعی کرده‌ایم با حذف برخی واسطه ها و عرضه مستقیم انواع رزین پلی یورتان در بالاترین سطح کیفی این محصول را در ارزان ترین نرخ بازار در اختیارتان قرار دهیم. مهم‌تر اینکه شرکت IRAN PU با ایجاد مزیت رقابتی و بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا در تولید و تامین انواع رزین پلی یورتان همواره می‌تواند تمام محصولات خود را در سراسر کشور به دستتان برساند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *