لوگو

آخرین پست ها

دسته بندی ها

Table of Contents

عایق سرد پلی یورتان چیست؟

Table of Contents

عایق سرد پلی یورتان (Polyurethane cold insulation) یکی از انواع عایق‌هایی است که استفاده بسیار زیادی از آن در صنایع مختلف می‌شود. برای آن که بدانید این نوع از مواد و متریال چه کاربرد‌هایی دارند و یا برای آن که بدانید در چه صنایعی می‌توان از این عایق‌ها استفاده کرد، می‌توانیم به طور کامل در این مقاله در خصوص آن صحبت کرده و موارد مربوط به آن را توضیح دهیم. فراموش نکنید که عایق‌های سرد پلی یورتان از مواد اولیه پلی یورتان تهیه می‌شوند که بهتر است ابتدا آن‌ها را بشناسیم و سپس در مورد دیگر موارد و موضوعات به بحث و گفتگو بپردازیم.

پلی یورتان چیست؟

پلی یورتان چیست؟

اولین موضوع و سؤالی که باید در خصوص عایق سرد پلی یورتان به آن پرداخته شود این است که مواد اولیه پلی یورتان چیست؟ پلی یورتان به دسته‌ای از پلیمر‌ها گفته می‌شود که به دلیل خواص و ویژگی‌های فراوان و متعددی که دارند، استفاده بسیار زیادی از آن‌ها می‌شود. در واقع این گروه از پلیمر‌ها از واکنش‌های بین مواد پلی ال و همچنین ایزوسیانات‌ها ساخته می‌شوند.

زمانی که برای اولین بار این مواد اختراع شدند در سال ۱۹۳۷ و در کشور آلمان بود. پس از آن زمان دیگر کشور‌های جهان نیز از این ماده استفاده کرده و به صورت گسترده سعی کردند تا از آن در صنایع گوناگون و به خصوص صنایع خودرو‌سازی و ساختمان‌سازی استفاده نمایند.

یکی از نکات مهمی که در خصوص فوم‌های پلی یورتان وجود دارد مربوط به پیوند‌های اورتانی می‌شود که این مواد با یکدیگر دارند. این نوع از پیوند‌ها نیز از طریق بروز واکنش‌هایی بین یک گروه ایزوسیانات و یک ترکیب هیدروژن دار فعال شکل می‌گیرند. گروه‌های ایزوسیانات می‌توانند به شدت واکنش‌پذیر باشند و همین موضوع سبب شده است تا پیشرفت‌های واکنشی مربوط به این موارد نیازی به افزایش دما نداشته باشد.

ویژگی‌های مواد پلی یورتان‌

در این قسمت نیز به چند ویژگی بسیار مهم پلی یورتان‌ها اشاره خواهیم کرد که سبب می‌شود هرچه بهتر و بیشتر بتوانید این محصولات و فوم‌ها را بشناسید. زمانی که بدانید ویژگی‌های مواد پلی یورتان چیست، قطعاً در مورد عایق سرد پلی یورتان نیز بهتر می‌توانید اطلاعات کسب کنید.

  • ساختار پایدار و ثابت

اولین و مهم‌ترین ویژگی که انواع عایق سرد پلی یورتان دارند، مربوط به ساختار بسیار پایدار و ثابتی است که این مواد پس از انجام واکنش‌ها از خود نشان می‌دهند. این ساختار پایدار و ثابت باعث می‌شود تا بتوانید به سادگی و به راحتی هر آن چه می‌خواهید را از آن‌ها بسازید و از آن‌ها استفاده کنید. این موضوعات سبب می‌شوند این فوم‌های پلی یورتان کاربرد‌های گسترده و وسیعی در صنایع مختلف پیدا کنند.

  • اشکال مختلف و متعدد

دومین ویژگی این مواد مربوط به آن می‌شود که اشکال مختلفی از آن‌ها وجود دارد و همین موضوع نیز می‌تواند به ما کمک کند تا از این ماده در موارد بسیار بیشتری استفاده کنیم. در واقع انواع عایق سرد پلی یورتان می‌تواند در صنایع و حوزه‌های مختلف استفاده شود و همین گستردگی استفاده است که سبب می‌شود بتوانید با خیال راحت و آسوده آن را از فروشگاه‌های مختلف خریداری کنید.

  • عایق کاری حرارتی و برودتی

سومین مورد نیز مربوط به عایق کاری حرارتی و برودتی عایق سرد پلی یورتان می‌شود. در واقع هر قدر فوم‌های پلی یورتان ما بیشتر بتوانند در برابر آتش مقاومت نشان دهند، بهتر می‌توانند محیط مورد نظر ما را عایق کاری کنند تا از هر آن چیزی که لازم است، حفاظت کامل را به عمل اورند. این عایق کاری‌ها سبب می‌شود که استفاده از این متریال در بسیاری از انبار‌ها و مراکز مختلف صنعتی دیده شود.

انواع فوم‌های پلی یورتان

در بررسی کاربرد عایق سرد پلی یورتان می‌توانیم به انواع آن‌ها نیز اشاره کنیم. انواع فوم‌های پلی یورتان به دو گروه فوم سخت و فوم نرم طبقه‌بندی می‌شوند. این طبقه‌بندی‌ها به ما کمک می‌کند تا بهتر بتوانیم تشخیص دهیم که کاربرد‌های این عایق‌ها و پلیمر‌ها در چه مواردی استفاده می‌شود.

به طور کلی سه نوع فوم سخت، فوم نرم و همچنین فوم پاششی پلی یورتان وجود دارد که امروزه در صنعت، ساختمان‌سازی، خودرو‌سازی و… استفاده می‌شود. انواع عایق سرد پلی یورتان نیز در حوزه فوم‌های نرم قرار می‌گیرند که در ادامه توضیحات بیشتر و جامع‌تری را در خصوص هر کدام از این موارد عنوان خواهیم کرد تا بدانید که کاربرد پلی یورتان در هر کدام از این گروه‌های زیرشاخه‌اش به چه شکلی است. نمونه ای از انها فوم سرد می باشد.

  • فوم نرم پلی یورتان

اولین مورد در حوزه عایق سرد پلی یورتان مربوط به فوم‌های نرم پلی یورتانی می‌شود. این فوم‌ها همان طور که از اسمشان مشخص است، دارای بافت و ساختاری نرم هستند و معمولاً نیز برای محصولات و سازه‌هایی استفاده می‌شوند که باید نرم باشند. بزرگ‌ترین بخشی که از فوم‌های نرم پلی یورتان استفاده می‌کند، مربوط به صنعت مبلمان و همچنین سرویس خواب و… می‌ شود.

لازم به ذکر است که دو زیرشاخه کلی در فوم‌های نرم پلی یورتان وجود دارد که با توجه به بافت این فوم‌ها به کار می‌رود. پلی یورتان نرم بلوکی و پلی یورتان نرم قالبی که با نام عایق سرد پلی یورتان نیز شناخته می‌شوند، جز این موارد هستند. فوم‌های نرم بلوکی شامل مواردی همچون ابر و اسفنج‌ها می‌باشند که در ساخت مبلمان و نشیمنگاه صندلی‌ها استفاده می‌شوند.

بخش بعدی مربوط به فوم‌های سرد و یا فوم‌های قالبی نرم هستند. این فوم‌های قالبی نرم در واقع شامل موارد مختلفی می‌شوند که بیشتر در صنعت ساخت خودرویی استفاده می‌شوند. به طور مثال ساخت صندلی‌های هواپیما، قطار و خودرو‌ها با استفاده از این فوم‌ها صورت می‌گیرد.

  • فوم‌های سخت پلی یورتان

فوم‌های سخت پلی یورتان

اما فوم‌های سخت پلی یورتان که در حوزه عایق سرد پلی یورتان قرار می‌گیرد، شامل چه مواردی هستند؟ این فوم‌ها نیز دارای ساختار کامپوزیت مانندی هستند که در ان‌ها ساختار‌هایی وجود دارد که هم اندازه بوده و بسته‌ها و یا همان فضا‌های خالی را دارند.

اگر بخواهیم به مزیت‌ها و ویژگی‌های این نوع از فوم‌ها اشاره کنیم می‌توانیم بگوییم که عایق‌های حرارتی و برودتی از جمله مهم‌ترین مواردی است که با این فوم‌ها اجرا می‌شود. به دلیل همین موضوع است که می‌توان گفت این نوع از فوم‌ها برای مواردی که نیاز به عایق کاری‌های حرارتی است استفاده می‌گردند. از جمله دیگر کاربرد‌های این موارد می‌توان به استفاده از ان‌ها در ساندویچ پانل‌های سقف‌ها نیز اشاره کرد.

کاربرد عایق سرد پلی یورتان

از عایق‌های سرد پلی اورتان (Polyurethane cold insulation) در مکان‌ها و صنایعی که نیاز است تا سیال اندک و کمتر از دمای صفر درجه سانتی‌گراد حفظ شود استفاده می‌شود. از جمله این صنایع می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • صنعت نفت و پتروشیمی
  • صنعت گاز و پالایشگاه ها
  • صنعت داروسازی
  • صنعت غذایی
  • عایق کاری لوله ها و خطوط اتصالات
  • عایق کاری مخازن
  • صنعت ساختمانی و عایق کاری سقف، دیوار و کف

شرایط استفاده از عایق سرد در صنایع

دقت کنید عایق‌های سرد زمانی که به عنوان عایق حرارتی و برودتی پلی یورتان به کار می‌روند لازم است تا برای حفظ دمای تجهیزات با مشخصات و ویژگی های منحصر به فردی تحت شرایط خاصی مورد استفاده قرار بگیرند. اگر چه ماده اصلی عایق‌های سرد که از جنس پلی یورتان هستند و ساختار سخت و پایداری دارند بر اساس استاندارد ASTM C591 تولید می‌شود. ولی برای اینکه عملکرد عایق‌های سرد پلی یورتان عالی‌تر و مطلوب‌تر شود باید در ترکیبات آن حداقل 92% Closed Cell استفاده شود. چون لازم است تا ضریب انتقال حرارت عایق‌های سرد خیلی کم باشد تا بتوانند این عایق‌ها گرما و سرمای محیط را در محدوده‌های +130 تا 210- حفظ کنند.

طبقه بندی عایق سرد پلی یورتان

بر اساس شیوه کاربرد و نوع عایق سرد پلی اورتان می‌توان این نوع عایق حرارتی و برودتی را به 2 گروه اصلی تقسیم کرد مانند:

  • فوم تزریقی IN_ Situ Expanded
  • فوم بلوکی Slab Stock

البته با توجه به کاربردهای متنوعی که از عایق‌های سرد در صنایع مختلف صورت گرفته است. شما می‌توانید این نوع فوم های پلی یورتان را به گونه‌های دیگری مثل:

  • عایق پلی یورتان تخته ای
  • عایق پلی یورتان به صورت لوله های پیش ساخته
  • عایق پلی یورتان به صورت اسپری و پاششی

و غیره تهیه کنید.

خصوصیات عایق پلی اورتان سرد

به یاد داشته باشید که این عایق‌ها همگی استحکام فوق‌العاده‌ای دارند و در برابر فرسایش و خوردگی از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهند. افزون بر اینکه عایق‌های سرد در نمونه‌های مختلف غیر سمی بوده و در برابر اسیدها، نم و رطوبت و حلال های شیمیایی کیفیت خود را حفظ می‌کنند.

اساساً این نوع فوم های پلی یورتان ضد باکتری و قارچ هستند و وزن بسیار سبکی دارند. از طرفی در برابر تغییرات دمایی محیط ساختار خود را به خوبی حفظ می‌کنند. مهم‌تر اینکه عایق‌های سرد پلی یورتان تماماً انعطاف پذیری قابل قبولی دارند بنابراین در اثر فشارهای ناگهانی و ضربات شدید آسیب نمی‌بینند.

موارد استفاده از عایق سرد تزریقی

این نوع عایق‌های سرد پلی یورتان(Polyurethane cold insulation) برای پوشاندن انواع درزها و شکاف ها استفاده می شوند ولی باید درز و شکاف ایجاد شده از 1 میلی‌متر بیشتر باشد تا فوم سرد به خوبی درون شکاف تزریق شود. پس ترک‌هایی که هنوز باز هستند و احتمال زیاد شدن آن‌ها در محل وجود دارد با کمک عایق سرد پلی یورتان تزریقی مهار و آب بندی خواهند شد
این نکته را فراموش نکنید که مقاومت فوم های پلی یورتان تا حدودی ضعیف است. پس در منافذ فعال احتمال دارد که جا به جا شود و راهی برای عبور آب به وجود بیاید پس در هنگام اجرای عایق سرد تزریقی باید دقت زیادی را به کار بگیرید.

موارد استفاده از عایق سرد پلی یورتان پاششی

این عایق سرد از ترکیب شدن 2 نوع ماده در تفنگ های مخصوصی تحت فشار و حرارت های مشخص شده‌ای تهیه می‌شود. اما بعد از اینکه این مواد روی سطوح مختلف پاشیده می شوند حجم آن بین 10 تا 30 برابر زیاد می‌شود‌. سپس به شکل فوم های فشرده و یکنواخت در ضخامت های متنوع درمی‌آید. بنابراین شما می‌توانید از این نوع فوم پلی اورتان برای عایق کاری هر مکانی که غیر قابل دسترس است استفاده کنید.

قیمت عایق سرد پلی یورتان

به دلیل نوسانات قیمت دلار و تغییر مداوم قیمت مواد اولیه ساخت عایق‌های سرد پلی یورتان نمی‌توان امروزه قیمت ثابتی را برای فروش عایق سرد پلی اورتان در نظر گرفت. البته در بازار فروش عایق سرد عوامل دیگری مثل تحریم‌ها، بالا رفتن دستمزد کارگران، افزایش هزینه انبارداری، حمل و نقل، گران شدن تجهیزات ساخت عایق‌های سرد و سایر موارد دیگر قیمت عایق سرد پلی اورتان را دستخوش تغییرات زیادی کرده است به همین دلیل برای دستیابی و مطلع شدن از جدیدترین لیست قیمت انواع فوم پلی یورتان بهتر است با کارشناسان فروش ما در مجموعه بزرگ اسپری فوم تماس بگیرید.

جمع‌بندی

مواردی که در خصوص عایق سرد پلی یورتان مطرح شد را بهتر است در هنگام خرید فوم‌های مورد نظر خودتان در نظر داشته باشید. این مواد می‌توانند عایق‌های خوبی به شمار روند و در عین حال نیز مواد درون خود را از حرارت و گرما حفظ کنند. اگر فوم‌هایی که خریداری می‌کنید دارای کیفیت لازم نباشند، مسلماً نمی‌توانید انتظار داشته باشید تا این ویژگی‌ها را به طور کامل ببینید. به همین خاطر بهتر است خرید خود را از فروشگاه مطمئنی همچون فروشگاه ایران پی یو انجام دهید که از این بابت خیالتان کاملاً راحت باشد و نگرانی از این لحاظ نداشته باشید.

ما در شرکت مهندسی ایران پی یو به عنوان یک مجموعه باسابقه، مجرب و متعهد جزو تامین کنندگان و تولیدکنندگان برتر عایق سرد پلی یورتان در کشور هستیم. پس می‌توانیم با حاشیه سود متعادل مرغوب ترین فوم های پلی یورتان را در بالاترین سطح کیفی و قیمت درب کارخانه در اختیارتان قرار دهیم. ضمن اینکه قبل از خرید محصول می‌توانید در مورد خصوصیات و کاربردهای آن با این حرفه ای IRAN PU مشاوره رایگان انجام دهید.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرات

10 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *