لوگو

آخرین پست ها

دسته بندی ها

Table of Contents

مواد اولیه فوم سرد

Table of Contents

مواد اولیه فوم سرد (Cold foam raw materials) شامل چه مواردی می‌شوند؟ آیا مواد اولیه فوم‌های سرد با مواد اولیه فوم‌های گرم و… دارای تفاوت هستند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش باید ابتدا بدانیم که این فوم‌ها از چه موادی تشکیل شده‌اند و چه کاربرد‌هایی را می‌توانند در صنعت و دیگر حوزه‌های مختلف داشته باشند.

مواد سازنده فوم سرد

مواد سازنده فوم سرد

اطلاع از مواد اولیه فوم سرد که می‌توانند این نوع از فوم‌ها را شکل دهند می‌تواند برای شما جالب توجه باشد. متریال اولیه‌ای که می‌تواند فوم‌های سرد را بسازد با نام یونولیت پروپان شناخته می‌شود. این ماده در صنایع پتروشیمی و دیگر صنایع می‌تواند تحت فرایند‌های پیچیده‌ای قرار گیرد و به شکل جامد تبدیل شود و سپس از آن ماده برای تشکیل فوم‌های سرد استفاده کنند.

پلی ال و ایزوسیانات دیگر موادی هستند که جزء مواد اولیه فوم سرد محسوب می‌شوند. نوع ایزوسیاناتی که در این نوع از فوم‌ها یعنی نوع فوم سرد به کار می‌رود تعیین می‌کند که فوم‌های نرم ما از نوع سرد باشند و یا از نوع گرم. داخل فوم‌های سرد نوع این ماده با نام MDI شناخته می‌شود.

بسیاری از موارد همچون صنایع خودروسازی برای آن که بتوانند فوم سرد را به شکل مناسبی به کار ببرند از دستگاه‌های تمام اتوماتیک برای تزریق آن در قالب‌های مخصوص بهره می‌برند. در حین قالب‌گیری این فوم‌ها نیز از واکس‌های جدا‌کننده و حلال‌هایی که بر پایه آب تنظیم شده‌اند استفاده می‌کنند که فرایند ساخت به شکل بهتری انجام شود.

نکات

یکی از نکاتی که در تزریق کردن و همچنین در مخلوط کردن مواد اولیه فوم سرد وجود دارد نحوه تزریق این مواد است. می‌توانید مواد فوم سرد را هم به صورت دستی و هم به شکل استفاده از دستگاه‌های تمام اتوماتیک مخلوط کنید و همگن‌سازی آن‌ها را انجام دهید. در صورت استفاده از دستگاه باید بدانید که معمولاً دستگاه برای هم زدن مواد فوم از نوسانات بالا و پایین فشاری استفاده می‌کند که سبب می‌شود فوم هرچه بهتر و بیشتر مخلوط شود.

یکی از کار‌هایی که می‌توانیم برای نرم‌تر کردن فوم سرد خود انجام دهیم و نیازی به تغییر مواد اولیه فوم سرد ندارد، آن است که میزان ایزوسیانات فوم را از حد نرمال و طبیعی خودش پایین‌تر بیاوریم. میزان ماده پلی ال نیز بر روی نرمی و سفتی فوم می‌تواند تأثیر‌گذار باشد، اما میزان اثر آن کمتر از ایزوسیانات است. مورد بعدی که می‌تواند بر روی نرمی فوم اثر‌گذار باشد، دانسیته آن است. دانسیته به مقدار وزن حجمی فوم گفته می‌شود. هر قدر دانسیته کمتر باشد فوم سرد ما نیز نرم‌تر خواهد بود.

از طریق دو روش می‌توانیم تفاوت‌های فوم سرد و فوم گرم را تشخیص دهیم. اولین مورد که باعث ایجاد تفاوت بین این دو محصول می‌شود مربوط به متریال اولیه آن‌ها یا همان ایزوسیانات است. پیشتر نیز گفته شد هرچه مقدار این ماده در فوم کمتر باشد، فوم بیشتر به سمت سردی متمایل خواهد شد. دومین ماده‌ای که می‌تواند به شما در تشخیص تفاوت‌های بین این دو کمک کند مربوط به وجود تولوئن در فوم است. در فوم‌های گرم ماده تولوئن وجود دارد اما در فوم‌های سرد چنین ماده‌ای وجود ندارد.

همچنین بخوانید : مواد فوم چوب

ویژگی‌های فوم سرد

ویژگی‌های فوم سرد

حال که با مواد اولیه فوم سرد آشنا شدید، بهتر است بدانید که این فوم‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و در واقع به واسطه این ویژگی‌ها چه کاربرد‌هایی می‌توانند پیدا کنند. در ادامه در خصوص این موارد توضیحات بیشتر و تکمیلی‌تری را ارائه خواهیم کرد.

  • مقاوم نسبت به نفوذ آب

اولین مورد در خصوص ضد آب بودن انواع فوم سرد است. فوم‌های سرد به دلیل ساختاری که دارند، پروسه‌ای که طی کرده‌اند تا تولید شوند و همچنین به دلیل متریال‌های اولیه‌ای که دارند، ضد آب هستند و آب به داخل آن‌ها نفوذ نمی‌کند. این موضوع سبب می‌شود تا فوم‌های مورد نظر ما بتوانند در محیط‌های مختلف استفاده شوند و مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد.

  • مقاوم در آب و هوای شرجی

مورد بعدی در خصوص ضد رطوبت بودن این فوم‌ها است. ضد رطوبت بودن فوم‌ها باعث می‌شود تا علاوه بر آب، حتی رطوبت هوا نیز در فوم سرد نفوذ پیدا نکند. می‌دانید که بسیاری از فوم‌ها می‌توانند ضد آب باشند و آب را به خود جذب نکنند، اما ضد رطوبت نیستند و رطوبت هوا و محیط اطراف می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی آن‌ها داشته باشد.

  • وزن سبک و کم

از جمله دیگر مزایای فوم سرد می‌توان به وزن سبک فوم‌ها اشاره کرد. وزن سبک فوم‌ها در حقیقت مربوط به آن می‌شود که متریال اولیه و سازنده آن‌ها سبک است و در وهله دوم نیز مربوط به آن است که این فوم‌ها دارای فضای خالی بسیار زیادی هستند که داخل این فضا‌های خالی با مولکول‌های هوا پر می‌شود.

  • دارای قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف

مورد پایانی که جزء مزایای فوم سرد محسوب می‌شود، مربوط به قابل استفاده بودن این فوم‌ها در مکان‌های مختلف است. این نوع از فوم‌ها را می‌توانید در مکان‌های مختلف استفاده کنید و نیازی نباشد تا نگرانی از بابت متریال و ساختار آن‌ها داشته باشید.

کاربرد های فوم سرد چیست؟

فوم‌‌های سرد به دلیل خاصیت راحتی بسیار بالایی که دارند، به طور گسترده در تهیه و ساخت انواع تشک و مبلمان کاربرد دارند. همچنین از این مواد کاربردی برای ساخت صندلی‌‌های خودرو نیز استفاده می‌‌گردد.

تفاوت فوم سرد و گرم در چیست؟

جالب است بدانید که فوم‌‌های گرم و سرد دارای تفاوت‌‌هایی با یکدیگر هستند که در ادامه مطلب به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • ایزوسیانات: ایزوسیانات بکار رفته در فوم گرم از نوع TDI است. در حالی که ایزوسیانات بکار رفته در مواد اولیه فوم سرد از نوع MDI می باشد.
  • همچنین گفتنی است که در صنایع متعدد بیشتر از فوم سرد استفاده می کنند و علت آن حضور ماده سمی تولوئن در فوم گرم است.
  • سفت بودن: فوم گرم در مقایسه با فوم سرد از سفتی بیشتر برخوردار است.
  • قیمت: قیمت فوم سرد در مقایسه با فوم گرم گران تر است.

روش های تشخیص فوم سرد از گرم چیست؟

از آنجایی که فوم گرم و فوم سرد به لحاظ ظاهری مشابه یکدیگر هستند، لذا تنها راه تشخیص آن فشار آوردن به فوم است. بدین منظور بایستی با انگشت خود به فوم فشار وارد نمایید، چنانچه جای انگشت شما روی فوم باقی ماند، آن فوم، فوم گرم است اگر چنین اتفاقی نیفتاد در این صورت فوم سرد است.

اصول تولید فوم سرد چیست؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید که در فرآیند تولیدمحصول از مواد اولیه فوم سرد، از دو جز پلی ال و ایزوسیانات به صورت مجزا استفاده می‌‌گردد. این دو جز به صورت همزمان به درون قالب فوم تزریق می شوند. لازم به ذکر است که این فرآیند در یک ظرف در بسته مجهز به همزن انجام می‌‌گیرد.

چند اصل مهم و کاربردی در تهیه و تولید فوم سرد وجود دارد که در ادامه مطلب به آن می‌‌پردازیم.

  • پلی ال بکار رفته در فوم سرد به صورت بلنت شده است. ( تمامی ترکیبات مورد نیاز برای تشکیل مواد اولیه فوم سرد و گرم، از جمله کاتالیزورها و افزودنی های کمکی در درون خود پلی ال موجود است).
  • از آنجایی که این پلی ال بلنت شده است، لذا ازودن و کاهش مواد کاتالیست و سایر افز.ودنی‌‌ها در آن امکان پذیر نیست. بنابراین تنها عوامل تاثیرگذار در فوم دمای قالب و سرعت هم زدن است.
  • بهترین دمای قالب بین 55-45 درجه سانتی گراد است و حداقل سرعت هم زدن نیز 6 دور در دقیقه است.
  • بهترین دمای مصرف مواد: بهترین دما برای مصرف مواد 28-25 درجه سانتی گراد است.
  • نسبت وزنی پلی ال به ایزوسیانات: 100به (50 تا 70)
  • زمان کرم تایم: زمان لازم برای این کار 12 ثانیه است.
  • مدت زمان اتمام رشد: 100 ثانیه
  • دانسیته فوم آزاد: 45 کیلوگرم بر متر مکعب
  • زمان قالب گیری: مدت زمان قالب گیری برای این کار 200 ثانیه

جمع‌بندی

مواردی که در خصوص مواد اولیه فوم سرد مطرح شدند به شما کمک می‌کنند تا بتوانید هرچه بهتر و بیشتر در مورد این فوم‌ها به کسب اطلاعات بپردازید. فراموش نکنید که مواد اولیه پلی یوتان و یا هر نوع فومی را باید حتماً از فروشگاه‌هایی تهیه کنید که از بابت کیفیت محصولات آن‌ها خیالتان راحت باشد. زمانی که از این بابت خیالتان راحت باشد، متوجه می‌شوید که خرید برایتان ساده‌تر خواهد بود. فروشگاه ایران پی یو یکی از فروشگاه‌هایی است که می‌توانید بدون داشتن هیچگونه دغدغه‌ای خرید خود را از آنجا انجام دهید. از اینکه تا پایان این مطلب در مورد مواد اولیه فوم سرد از شرکت مهندسی ایران پی یو با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *