لوگو

فوم نرم

معرفی محصول
فوم نرم

فوم نرم یا همان  انعطاف ‌پذیر تنها یک دسته از بین انواع مختلف فوم‌ها است که امروزه بسیار کاربرد دارد. در طی این مطلب که توسط تیم “ایران پیو” تهیه و تنظیم شده است، قصد داریم تا با ماهیت این فرآورده، کارایی‌هایی که این مدل از فوم‌ها می‌تواند داشته باشد، ویژگی‌ها و همچنین نکات مثبت و منفی آن بیشتر آشنا شویم.

محصولات فوم نرم

فوم نرم چیست؟

فوم‌های نرم که در صنایع با نام فوم نرم پلی یورتان نیز شناخته می‌شود، نوعی محصول است که دارای مؤلفه‌ها و سلول‌های باز است. این عناصر ساختاری به نوعی طراحی شده‌اند که جریان هوا به شکل آزادانه و راحتی از بین آن‌ها عبور کند. کاربرد‌ها و ویژگی‌های مثبت این فوم‌ها بسیار زیاد است و سبب شده است تا در صنایع و شرایط مختلف و گوناگون به حد بسیار زیادی به کار رود.

فوم نرم چیست؟

متریال سازنده فوم‌های نرم

مواد اولیه و متریالی که فوم‌های نرم را می‌سازند شامل چند ماده خاص می‌شوند. این مواد خاص با نام‌های پلی ال و ایزوسیانات شناخته می‌شوند. به طور کلی دو نوع فوم سرد و فوم گرم وجود دارند که جز فوم‌های نرم به حساب می‌آیند و با انواع فوم سخت تفاوت دارند. مواد تشکیل دهنده تعیین می‌کند که محصول نهایی ساخته شده از نوع گرم باشد و یا سرد باشد. معمولاً نوع ایزوسیانات تأثیر به سزایی در گرم و یا سرد شدن فوم نرم ما دارد. در فوم‌های نرم و سرد نوع ایزوسیانات MDI و در فوم‌های نرم و گرم نوع این ماده از TDI است.

نکته دیگری که در خصوص مواد اولیه فوم‌های نرم وجود دارد آن است که معمولاً در فوم‌های گرم و دارای سلول‌های باز که همان فوم نرم به حساب می‌آیند، ماده خطرناک و سمی به نام تولوئن وجود دارد. این ماده سمی به نحوی است که می‌تواند سلامت افراد حاضر در موقعیت را به طور کامل به خطر بیاندازد. دقیقاً به همین منظور نیز صنایع مختلف ترجیح می‌دهند تا از فوم‌های سرد در عوض فوم‌های گرم استفاده کنند.

ویژگی های فوم نرم پلی اورتان

شناخت ویژگی‌های این مدل از فوم‌ها می‌تواند در انتخاب نوع فوم و همچنین تأیید شدن تصمیم شما برای خرید نهایی بسیار کمک‌کننده باشد. در این قسمت سعی کرده‌ایم تا تمام ویژگی‌های این مدل از فوم‌ها را از تمام زوایا مورد بررسی قرار دهیم.

1.

انعطاف ‌پذیری

فوم نرم در زبان انگلیسی با نام فوم انعطاف ‌پذیر شناخته می‌شود، بنابراین می‌توان گفت که مهم‌ترین ویژگی و خصلت این نوع از فوم‌ها انعطاف‌ پذیر بودن آن‌ها برای استفاده در هر مکان و هر شرایطی است.

2.

استحکام کششی زیاد

مورد بعدی در خصوص مقاومت و همچنین استحکام کششی بالایی است که این فوم‌ها دارند. همین مقاومت سبب می‌شود تا این فوم‌ها تحت فشار و یا کشش به راحتی پاره نشوند.

3.

مقاوم در برابر حلال

حلال‌های مختلف می‌توانند شامل مواد مختلف شیمیایی شوند. فوم نرم می‌تواند در برابر اغلب حلال‌های شیمیایی و صنعتی مقاوم باشد و از بین نرود. بنا به همین دلیل است که می‌توانید از نوع نرم در موقعیت‌های مختلف و شرایط متفاوتی با خیال آسوده استفاده کنید.

4.

درجه سختی‌های متفاوت

مورد بعدی مربوط به درجه سختی‌های متفاوتی است که فوم‌های نرم و یا انعطاف ‌پذیر دارند. با توجه به این قابلیت می‌توانید از هر کدام از فوم‌ها با هر درجه سختی که دارند برای مصارف مورد نظر خودتان استفاده نمایید.

5.

وزن فوم

وزن فوم‌ها در ابعاد کوچک اهمیت آن چنانی ندارد، اما همین موضوع در ابعاد بزرگ و پروژه‌هایی که گسترده هستند می‌تواند مؤلفه بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در نظر گرفته شود. فوم نرم و یا همان انعطاف ‌پذیر دارای وزن سبکی است. در عین حال نیز مقاومت و استحکام خوبی دارد. این دو مؤلفه در کنار هم می‌توانند این متریال را برای استفاده در اماکن مختلف بسیار مناسب و‌ایده‌آل کنند.

6.

راحتی و دوام

راحتی و دوام فوم نرم در مواردی که از آن برای ساخت مبل و صندلی‌های مختلف استفاده می‌شود، بسیار اهمیت دارد. بنابراین می‌توان گفت که به دلیل همین ویژگی است که فوم‌های نرم بهترین انتخاب برای چنین مصارفی به شمار ‌می‌روند.

7.

دانسیته فوم

مورد بعدی مربوط به کلمه‌ای به نام دانسیته فوم می‌شود. دانسیته در واقع همان جرم حجمی است و به وزنی گفته می‌شود که یک حجم مشخص از فوم آن را در اختیار دارد. میزان دانسیته فوم نرم یا همان انعطاف‌ پذیر برابر ۳۵ الی ۵۵ کیلوگرم بر متر مکعب است. در واقع یک فوم نرم که دارای طول، عرض و ارتفاع یک متر است می‌تواند با توجه به درجه سختی و نوع متریال اولیه‌اش وزنی برابر ۳۵ کیلو الی ۵۵ کیلوگرم داشته باشد.

نیاز به دریافت مشاوره بیشتری دارید؟

برای دریافت مشاوره بیشتر و پاسخ به هرگونه سوال در مورد خرید مواد اولیه پلی یورتان ایران پی یو با ما در ارتباط باشید

انواع فوم‌های نرم

مورد بعدی که قرار است در خصوص آن صحبت کنیم، انواع مختلف فوم‌های انعطاف‌ پذیر است. این فوم‌ها در سه گروه مختلف طبقه‌بندی می‌شوند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود بوده و برای یک کاربری مفید خواهند بود.

۱-فوم نرم پلی یورتان بلوکی

اولین مدل که با نام فوم بلوکی پلی یورتان نیز شناخته می‌شود برای مواردی همچون تزئینات بالشتکی  داخل خودرو، ساخت پشت سری‌های صندلی‌ها، ساخت تشک‌ها و… استفاده می‌شوند. معمولاً فوم ابری و فوم‌های اسفنجی در این گروه قرار می‌گیرند.

۲-فوم نرم پلی یورتان قالبی

مدل دوم فوم‌های نرم با نام فوم‌های قالبی یا فوم‌های سرد نیز شناخته می‌شوند. میزان سختی این مدل از اسفنج‌ها کمی بیشتر از مدل قبلی است و همین موضوع سبب می‌شود تا بتوان از این مدل فوم‌ها در مواردی همچون کفی و پشتی صندلی‌های ماشین، ساخت صندلی‌های قطار، هواپیما و حتی بسیاری از مدل‌های مبلمان استفاده کرد.

۳-فوم نرم ویسکو الاستیک

این مدل از فوم‌ نرم معمولاً جز فوم‌های قالبی نرم دسته‌بندی می‌شوند، اما با این وجود دارای کارایی متفاوتی نیز هستند. از فوم‌های ویسکو الاستیک برای عایق کردن دیوار‌ها و محیط‌های صنعتی و کارخانجات و یا حتی اتاق‌های موسیقی استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

فوم نرم دارای ویژگی‌های خاصی است که اطلاع از آن‌ها می‌تواند به شما در استفاده بهتر و همچنین بهینه‌تر کمک بسیار زیادی کند. برای خرید این مدل از فوم‌ها و یا هر نوع دیگری می‌توانید به فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر مراجعه کنید. به طور مثال سایت فروشگاهی “ایران پیو” یکی از همین موارد است که علاوه بر راهنمایی شما برای انتخاب بهتر فوم مورد نظرتان می‌تواند به شما در خصوص اصل بودن و کیفیت بالای فوم نیز تضمین صد در صدی بدهد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش خود را ثبت کنید

جهت ثبت سفارش محصول از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید

آدرس

تهران – توانیر جنوبی – انتهای خیابان نظامی گنجوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *