لوگو

آخرین پست ها

دسته بندی ها

Table of Contents

نحوه تزریق و کاربرد فوم یخچالی

نحوه تزریق و کاربرد فوم یخچالی

Table of Contents

کاربرد ‌فوم یخچالی بیشتر در یخچال های فروشگاهی، لوازم برودتی صنعتی، فریزرها و تولید یخچال های خانگی صورت می‌گیرد. این نوع فوم پلی یورتان در ساخت سردکننده های ایستاده، سردخانه ها و بسیاری مکان ها و لوازم دیگر هم استفاده زیادی دارد. چون موادی که برای ساخت فوم های یخچالی به کار می‌رود دارای ضریب هدایت حرارتی بسیار پایینی هستند.

در نتیجه این خاصیت توانسته فوم سخت پلی یورتان را عایق مطلوبی برای بهره‌وری از انرژی قرار دهد. همچنین نقش مثبتی در تولید انواع یخچال ها و سایر لوازم برودتی از خود نشان دهد. اما سوال اینجاست که نحوه تزریق فوم یخچالی چگونه است؟ با ما همراه باشید تا در ادامه این متن شما را با نحوه تزریق و کاربردهای بیشتری از فوم یخچالی آشنا کنیم.

کاربرد فوم یخچالی

کاربرد فوم یخچالی

فوم یخچالی که در حقیقت یک نوع فوم سخت پلی یورتان است جزو بهترین عایق های حرارتی می‌باشد. این محصول در بین صفحه های داخلی و بیرونی یخچال های خانگی، تجاری و یخچال های صنعتی با دستگاه های مخصوصی تزریق می‌شود. چون این نوع فوم پلی یورتان می‌تواند از خارج شدن برودت از قسمت داخلی یخچال و فریزر به محیط گرم بیرون جلوگیری کند.

به همین دلیل امروزه در تمام یخچال فریزرهای جدید و برخی مکان های خاص دیگر مثل سردخانه‌ها یک لایه داخلی از فوم یخچالی دیده می‌شود. البته این نوع فوم پلی یورتان با توجه به نظر شرکت های مختلف و همچنین ویژگی خطوط تولید در انواع متفاوتی ساخته می‌شود. مثلاً گاهی اوقات برای ساخت ساندویچ پانل های مخصوص تولیدکنندگان سعی می‌کنند تا از فوم های یخچالی استفاده کنند.

 تزریق فوم پلی یورتان برای کاربرد فوم یخچالی

دقت کنید که برای ساخت و تزریق این نوع فوم پلی یورتان برای اینکه هدایت حرارتی پایینی داشته باشد نیاز به یک فرآیند صنعتی خیلی پیچیده است. چون لازم بوده این فوم یخچالی ساختاری خود نگهدارنده در محفظه ها و کابینت انواع مختلف یخچال تجاری، صنعتی و حتی خانگی از خود نشان دهد. ‌پس باید قالب گیری تزریقی این نمونه فوم‌ سخت پلی یورتان در بین لایه های درونی و خارجی یخچال ها و فریزرها با دقت بالایی انجام شود‌.

زیرا بعد از تزریق این محصول سریعاً فوم یخچال، سخت و جامد می‌شود در نتیجه امکان تغییر شکل آن وجود ندارد. به همین دلیل پیش از کاربرد فوم یخچال در لوازم مختلف لازم است تا در تولید فوم یخچالی پلی اورتان متخصصان طی چند مرحله با مهارت زیادی تزریق فوم را انجام دهند.

نحوه تزریق فوم یخچالی چگونه است؟

نحوه تزریق فوم یخچالی چگونه است؟

در مرحله اول باید در یک دستگاه مخصوصی به نام میکسر هد مقدار مشخصی از ایزوسیانات و مواد دیگری به نام پلی یول گازدار با یکدیگر مخلوط شود. در مرحله بعد باید مواد وارد واکنش شیمیایی شوند تا رنگ کرم به خود بگیرند. سپس با انجام واکنش پلیمریزاسیون این مواد شیمیایی وارد مرحله ژل شدن می‌شوند‌. یعنی ماده کرم رنگی که در دستگاه میکسر هد تشکیل شده است به صورت ژل درمی‌آید‌. بعد از ژل شدن فوم پلی یورتان چسبندگی لازم را به دست می‌آورد پس فوم می‌تواند در هر محل مناسبی به شکل قالب های مختلف دربیاید.

خوب است بدانید که در هنگام تزریق فوم یخچالی گازی که باعث پف کردن فوم می‌شود در میان سلول های پلیمری باقی می‌ماند و برای همیشه حبس می‌شود. پس همین گاز پف زا است که سبب می‌شود تا فوم سخت پلی یورتان به یک عایق برودتی فوق‌العاده تبدیل شود. البته حالت نهایی و کیفیت فوم یخچالی به میزان دما و نحوه ترکیب کردن مواد اولیه هم بستگی دارد. به همین دلیل شرکت های مختلف می‌توانند برای کاربر فوم یخچالی در لوازم برودتی این فوم را به صورت سفارشی انجام دهند.

سخن پایانی

از آنجایی که فوم یخچالی نوعی ماده پر کننده است پس می‌تواند عایق خوبی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و تبادل حرارت در لوازم برودتی باشد. به همین دلیل است که امروزه مواد فوم یخچال در تمام کارخانجات تولید یخچال در هنگام تولید بدنه این وسایل به کار می‌رود‌. البته مواد پلی یورتان خاصیت چسبندگی زیادی هم دارد بنابراین به راحتی می‌تواند پیوندی قوی میان دیواره های داخلی و خارجی یخچال و فریزرها به وجود آورد.‌

به همین منظور ما در شرکت مهندسی ایران پی یو همواره سعی کرده‌ایم باکیفیت ترین مواد اولیه برای ساخت فوم یخچالی را ارائه دهیم و رضایت حداکثری مشتریانمان به خوبی این امر را نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *