لوگو

فوم سخت

معرفی محصول
فوم سخت

فوم سخت، فوم‌های تزریق، فوم‌های اسپری و… همگی نمونه‌هایی از فوم‌های پلی یورتان هستند که مواد اولیه تقریباً یکسانی داشته و تنها در برخی از پروسه‌های تولید دارای تفاوت هستند. همین موضوع نیز سبب می‌شود که فوم‌های مختلفی در نهایت تولید شوند. در این مقاله قرار است در مورد یکی از این فوم‌ها که با نام فوم سخت شناخته می‌شود، اطلاعاتی را ارائه کرده و جوانب مختلف آن را مورد سنجش قرار دهیم.

محصولات فوم سخت

انواع فوم اسپری پلی یورتان

فوم اسپری پلی یورتان

فوم تزریقی لوله ‌ای پلی یورتان چیست؟

فوم تزریقی لوله ای

نحوه تولید فوم چوب

فوم چوب

کاربرد فوم ساندویچ پانل و دلایل استفاده از آن

فوم ساندویچ پانل

فوم سخت پلی یورتان چیست؟

ابتدا ماهیت خود فوم سخت را بررسی می‌کنیم و سپس به موضوعات دیگری از قبیل ویژگی‌ها و همچنین مزیت‌های استفاده از این نوع محصول خواهیم پرداخت. این فوم‌ها معمولاً برخلاف فوم نرم از نوع سلول بسته هستند. فومها به طور کلی از لحاظ ساختار سلولی دارای دو نوع سلول باز و سلول بسته هستند. در ساختار‌های سلول باز، بین اجزای تشکیل دهنده فوم‌ها فضا‌های خالی وجود دارد که جریان هوا در بین آن‌ها رفت و آمد می‌کند و اگر این فوم‌ها را وکیوم کنید حجم آن‌ها بسیار کوچک‌تر می‌شود، زیرا فضا‌ها و خلا‌ها از بین ‌می‌روند.

این در صورتی است که در یک فوم از نوع سفت ساختار‌های سلولی بسته هستند. در واقع هیچ فضایی بین سلول‌های سازنده فوم وجود نداشته و به سادگی نمی‌توان سبب تغییر حجم این فوم‌ها شد.

فوم سخت پلی یورتان چیست؟

ویژگی‌های فوم سخت پلی یورتان

ویژگی‌هایی که در این نوع از فوم‌ها وجود دارند سبب می‌شوند تا استفاده از آن‌ها در شرایط مختلف و متغیرکار آسانی شود. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های فوم سخت پلی یورتان را در این قسمت توضیح خواهیم داد.

1.

وزن سبک و استحکام بالا

اولین مورد وزن سبکی است که فوم‌های سخت دارند. معمولاً سنگین بودن وزن متریال‌های مختلف به کار رفته در سازه همچون آجر، آهن، سیمان و… می‌ تواند به اندازه کافی سازه را سنگین کند، در این بین اگر وزن فوم‌ها نیز زیاد باشد سازه به مراتب وزن بیشتری را تحمل کرده و ممکن است با اولین زمین لرزه دچار ریزش شود.

فوم سفت نوعی از فوم است که بسیار سبک بوده و در عین حال نیز استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارد. اگر از این مدل از فوم‌ها در ساختمان‌ها استفاده کنید مسلماً هم وزن سازه را کاهش داده‌اید و هم از استحکامی که این محصولات فراهم می‌کنند استفاده کرده‌اید.

2.

چسبندگی

دومین مورد در خصوص میزان چسبندگی این فوم‌ها است. معمولاً زمانی که از فوم‌های معمولی بر روی سطوح مختلفی استفاده می‌شود، مشاهده می‌شود که محصول به یک یا چند سطح خاص همچون شیشه و چوب به خوبی نمی‌چسبد. همین موضوع نشان دهنده ضعف این فوم‌ها و عدم کارایی آن‌ها در تمام محیط‌ها می‌شود. اما در خصوص انواع فوم سخت این موضوع کاملاً متفاوت است. این فوم‌ها بر روی تمام سطوح اعم از سنگ، شیشه، سیمان، چوب، بتن و… به خوبی و به طور کامل می‌چسبند و جدا نیز نمی‌شوند.

3.

عایق حرارتی

سومین ویژگی این مدل از فوم‌ها مربوط به عایق حرارتی بودن آن‌ها است. این متریال‌ها می‌توانند در برابر عبور جریان هوای سرد و گرم کاملاً عایق بوده و ساختمان و یا هر سازه دیگری که در آن به عنوان عایق به کار رفته‌اند را به طور کامل حفاظت کنند.

4.

قابل شکل‌گیری

با توجه به نحوه پاشش یا ریزش فوم در محل مورد نظر می‌توانید تعیین کنید که فوم در نهایت چه شکلی را به خودش بگیرد و این موضوع باعث می‌شود که بتوانید از آن فوم در تمام قسمت‌ها و ترک خوردگی‌ها استفاده کنید.

5.

تنوع خواص فیزیکی

این موضوع شاید کمی برایتان عجیب به نظر برسد، اما اگر در مواد اولیه فوم سخت کمی تغییر ایجاد شود امکان تغییر حالت نهایی فوم بسیار زیاد می‌شود که می‌تواند کاربرد‌های مخصوص به خودش را داشته باشد.

تغییر مواد اولیه و سازنده فوم سخت

در صورتی که در مواد اولیه و سازنده فوم‌های سفت تغییراتی هرچند جزئی داده شود، این محصولات در نهایت دارای ویژگی‌هایی متفاوت از مواردی که بیان شد، می‌شوند. می‌توانیم این ویژگی‌ها و همچنین موادی که تغییرشان سبب ایجاد تغییر در این فوم می‌شود را به شکل زیر توضیح دهیم.

نیاز به دریافت مشاوره بیشتری دارید؟

برای دریافت مشاوره بیشتر و پاسخ به هرگونه سوال در مورد خرید مواد اولیه پلی یورتان ایران پی یو با ما در ارتباط باشید

تأثیر تغییرات پلی ال بر فوم‌های سخت

پلی ال در کنار ایزوسیانات یکی از مواد تشکیل دهنده فوم‌های پلی یورتان است که اهمیت بسیار زیادی نیز دارد. به طور کلی اگر میانگین وزن مولکولی میزان پلی ال به کار رفته در ساخت فوم سخت را از ۳۰۰ واحد به ۱۰۰ واحد کاهش دهید در نهایت فومی که تولید می‌شود ویژگی‌ها و مشخصاتی به شرح زیر دارد.

۱-بالا رفتن میزان استحکام فشاری

میزان استحکام فشاری بر روی این فوم‌ها بیشتر می‌شود، در واقع می‌توان گفت که مقاومت آن‌ها در برابر فشار‌های مختلف بیشتر خواهد شد.

۲-افزایش حجم سلول‌های بسته

همان طور که گفته شد فوم از نوع سخت از نوع سلول بسته است و هیچ فضای خالی بین سلول‌هایش وجود ندارد. با این تغییرات هیچ چیزی در مورد فضای بین سلول‌ها تغییر پیدا نمی‌کند، بلکه حجم سلول‌های بسته بیشتر می‌شود.

۳-افزایش قابلیت ضد آب

نفوذپذیری در برابر آب و نم و رطوبت در این فوم‌های جدید بسیار کمتر می‌شود و می‌توان گفت که تقریباً این فوم‌ها جدید نسبت به هر نوع رطوبتی نفوذناپذیر می‌شوند.

۴- افزایش قیمت نهایی

به دلیل کاهش حجم پلی ال مصرف شده، مسلماً مواد دیگر را باید بیشتر مصرف کرد و همین موضوع سبب می‌شود تا قیمت نهایی و تمام شده این نوع از فوم‌ها افزایش چشمگیری داشته باشد.

۵-افزایش میزان شکنندگی

میزان شکنندگی این فوم‌های جدید نیز با تغییر میزان پلی ال به کار رفته در ساخت فوم بیشتر می‌شود به طور مثال ممکن اسن فوم به صورت کاملاً ناگهانی دچار شکستی از قسمت وسط و یا کناره‌ها شود.

۶-کاهش قابلیت ضد اشتعالی فوم

فوم سخت از نوع فوم‌هایی است که در برابر آتش مقاوم بوده و به نوعی ضد اشتعال است. در صورت تغییر ماده اولیه پلی ال در این مدل از فوم‌ها مشاهده می‌شود که فوم‌ها در برابر آتش مقاومت کمتری از خود نشان داده و زودتر دچار آتش سوزی می‌شوند.

جمع‌بندی

فوم سخت که ساخت شرکت ایران پیو است دارای تمامی ویژگی‌های ذکر شده می‌باشد، زیرا تولیدات این شرکت علاوه بر قیمت بسیار مناسبی که دارند دارای کیفیت درجه یکی نیز هستند که سبب می‌شود تمام ویژگی‌های مثبت ذکر شده برای فوم‌ها در آن‌ها وجود داشته باشد و افرادی که این محصولات را خریداری می‌کنند بتوانند به مدت طولانی از آن‌ها با خیالی آسوده استفاده کنند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش خود را ثبت کنید

جهت ثبت سفارش محصول از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید

آدرس

تهران – توانیر جنوبی – انتهای خیابان نظامی گنجوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *