لوگو

آخرین پست ها

دسته بندی ها

Table of Contents

انواع رزین پلی اورتان

انواع رزین پلی اورتان و کاربرد های آن

Table of Contents

انواع رزین پلی اورتان نوعی مواد چسبناک و پلاستیکی هستند که انعطاف‌پذیری بالایی دارند. این نوع پلیمرهای صنعتی به دلیل مقاومت و انسجام زیادی که از خود نشان می‌دهند در صنایع مختلف کاربردهای متنوعی دارند. البته رزین های پلی اورتان اصلاً لاستیک نیستند و بیشتر آن‌ها در اثر حرارت بالا ذوب نمی‌شوند. از این رو جزو پلیمرهای ترموست دسته‌بندی می‌شوند. ولی برخی از این رزین پلی یورتان ها خواص ترموپلاستیک دارند. یعنی در اثر گرمای زیاد ذوب می‌شوند و مجدداً قالب‌گیری خواهند شد. پس چنانچه تمایل دارید با انواع رزین پلی یورتان و کاربردهای آن‌ها آشنا شوید ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

انواع رزین پلی اورتان

رزین های پلی یورتانی جایگزین خوبی برای رنگ فلز و حتی متریال های دیگری مثل چوب و لاستیک هستند. از این رو رزین های پلی یورتان در نمونه‌های متنوعی وجود دارند که به دلیل استحکام بالا و مقاومت زیاد در تولید محصولات مختلفی به کار می‌روند. از جمله این رزین های پلی اورتان عبارتند از:

انواع رزین پلی اورتان و کاربرد های آن

رزین پلی یورتان نرم

این نوع رزین ها نوعی فوم پلی یورتان انعطاف‌پذیر هستند که به هر شکل دلخواهی درمی‌آیند. به همین دلیل بیشتر برای مواد محافظ کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته چون نرم و سبک هستند در مبلمان، تهیه تشک‌ها و حتی فضاهای داخلی وسیله های نقلیه هم به کار می‌روند.

رزین پلی یورتان سخت

این نوع رزین ها نوعی فوم پلی یورتان سخت هستند که بیشتر برای عایق کاری سازه های فلزی و بتنی به کار می‌روند‌. چون انواع رزین پلی اورتان سخت می‌توانند از تبادل سر و صدا و هدر رفت انرژی جلوگیری کنند.

ترموپلاستیک TPU

رزین های پلی یورتان ترموپلاستیک قابلیت کشسانی زیادی دارند همچنین در برابر سایش و خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. از طرفی تا حد زیادی گرما را تحمل می‌کنند و در برابر فشار و ضربه‌های شدید استحکام بالایی دارند. در واقع رزین های ترموپلاستیک نوعی عایق حرارتی در شکل و رنگ‌های متنوعی هستند که بیشتر کاربردهای متنوعی در صنعت خودروسازی دارند.

رزین پلی یورتان چوب

این نوع رزین ها نوعی رزین تک جزئی هستند که بیشتر به شکل روغن یا اکریلیک استفاده می‌شوند.

پلی یورتان پایه آب PUD

انواع رزین پلی اورتان که بر پایه آب هستند بیشتر به صورت پوشش یا چسب مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل رزین های پلی یورتان پایه آب جایگزین مناسبی برای برخی ترکیبات آلی فرار و خطرناک هستند.

رزین پلی یورتان قالب‌گیری RIM

این نوع رزین ها مقاومت بالایی دارند و بسیار سبک هستند. به همین دلیل بیشتر برای ساخت سپر خودرو و کیس های کامپیوتر به کار می‌روند.

کاربرد انواع رزین پلی اورتان

انواع رزین پلی اورتان چیست

رزین های پلی یورتان به دلیل دوام زیادی که دارند در نمونه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه به برخی از این کاربردهای مهم می‌پردازیم.

صنعت خودروسازی

از انواع رزین پلی اورتان در صنعت خودروسازی برای تولید در و پنجره ماشین، ساخت صندلی، بدنه خودرو و غیره استفاده می‌شود.

صنعت دریایی

برخی رزین های پلی یورتان برای رنگ آمیزی کشتی و لوازم دریایی به کار می‌روند. همچنین برای عایق کاری شلنگ‌ها، موتور و بسیاری از لوله‌های مختلف در انواع وسایل دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. چون برخی رزین ها خاصیت ضد آب دارند و بسیار انعطاف‌پذیر هستند.

تولید بسته بندی

در بیشتر مواقع برای بسته بندی اقلامی که سبک هستند از انواع رزین پلی اورتان استفاده می‌شود. چون انعطاف‌پذیری بالایی دارند و وزن آن‌ها سبک است. مهم‌تر اینکه به هر شکلی تغییر می‌کنند و به خوبی باعث محافظت از قطعات مختلف می‌شوند.

لوازم پزشکی

بارها زمانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنید می‌توانید دستکش‌ها، روتختی و حتی پانسمان های زخمی از انواع رزین پلی اورتان را ببینید. این لوازم پلی اورتانی بیشتر برای افرادی مناسب است که به لاتکس حساسیت دارند.

پوشاک

جالب است بدانید که از انواع رزین پلی اورتان برای تولید کفی کفش و ساخت برخی چرم های مصنوعی در صنعت استفاده می‌شود.

صنعت چوب

از نمونه‌های مختلف رزین پلی اورتان خصوصاً رزین پلی یورتان چوب برای ساخت کامپوزیت های چوبی استفاده می‌شود. البته امروزه رزین های چوب بیشتر برای تولید MDF، الوارهای چوبی و تخته های رشته ای در تولید مبلمان و کمدها استفاده خواهند شد.‌

کفپوش پلی یورتان

گاهی اوقات رزین های پلی یورتان به دلیل خاصیت کشسانی به عنوان کفپوش در سالن های ورزشی استفاده می‌شوند. همچنین می‌توانند علاوه بر زیبایی محیط مانع از آسیب رسیدن ورزشکاران شوند. البته زمانی که از این رزین های پلی یورتان به عنوان کفپوش استفاده می‌شود. قطعاً مقاومت این نوع مواد در برابر اشعه خورشید بیشتر از رزین های اپوکسی است.

لوازم الکتریکی

امروزه از انواع رزین پلی اورتان برای عایق کاری قطعات مختلف در لوازم الکتریکی استفاده می‌شود. همچنین رزین های پلی یورتان برای مهر و موم کردن لوازم الکتریکی هم مناسب هستند. از طرفی با کمک این رزین ها می‌توان کابل های زیر آب و برخی قطعات میکروالکترونیک ساخت.

سخن پایانی

رزین پلی یورتان در نمونه‌های مختلف ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. گاهی اوقات می‌توانند مانند یک فایبرگلاس سخت باشند و گاهی مانند یک فوم وسایل خانگی نرم هستند. حتی بعضی وقت‌ها هم مثل یک وارنیش می‌توانند به عنوان یک لایه محافظت کننده عمل کنند. پس انواع رزین پلی اورتان در صنایع مختلفی از ساخت اسباب بازی گرفته تا تولید لوازم صنعتی کاربرد دارند. به همین منظور ما در شرکت مهندسی ایران پی یو در تلاش هستیم تا مرغوب ترین و ارزان ترین انواع رزین پلی اورتان را در سراسر کشور عرضه کنیم.‌ پس اگر شما هم به دنبال خرید مرغوب ترین نوع این محصول هستید تنها کافیست با کارشناسان فروش ما در مجموعه ایران پی یو تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *