لوگو

آخرین پست ها

دسته بندی ها

Table of Contents

مهم ‌ترین کاربردهای فوم سخت پلی‌یورتان

مهم ‌ترین کاربردهای فوم سخت پلی‌یورتان

Table of Contents

آیا درباره فوم سخت پلی‌یورتان Hard polyurethane foam چیزی می‌دانید؟ با مزایا و کاربردهای آن آشنا هستید؟ اگر تمایل به کسب آگاهی درباره پلی‌ یورتان را دارید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. ازجمله مواد محبوب و رایج در صنایع مختلف که در دهه‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است، پلی ‌یورتان می‌باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید همگی ما در زندگی روزانه خود از مواد مختلفی استفاده می‌کنیم که از پلی ‌یورتان‌ها ساخته شده‌اند. پلی‌ یورتان‌ها دارای انواع مختلفی هستند که در این مطلب از سایت ایران پی یو قصد داریم به بررسی فوم پلی‌ یورتان سخت و همچنین بیان کاربردها و مزایای آن‌ بپردازیم.

پلی ‌یورتان چیست؟

پلی ‌یورتان چیست؟

از واکنش پلی ال و ایزوسیانات ماده‌ای شیمیایی به‌ وجود می‌آید که به آن پلی یورتان – Polyureythan می‌گویند. این مواد در انواع مختلف فوم سخت پلی‌یورتان و فوم نرم پلی ‌یورتان تقسیم‌بندی می‌شوند. بهتر است بدانید که امروزه یکی از بهترین مواد عایق حرارتی، فوم پلی‌ یورتان سخت می‌باشد. همان‌طور که مشخص است، این نوع از پلی ‌یورتان‌ها از کاربرد زیادی در ایجاد عایق حرارتی برخوردار هستند.

همچنین بخوانید:  مواد فوم ضربه گیر

آشنایی با مزیت‌های استفاده از پلی یورتان

پلی‌ یورتان‌ها دارای مزایای متعددی هستند که وجود این مزیت‌ها و کاربردهای فراوان این محصولات سبب شده است تا علاقه‌مندی افراد و صنایع به استفاده از پلی ‌یورتان‌ها رو به گسترش شود. موارد مطرح ‌شده در زیر را می‌توان به‌ عنوان مزیت‌های مهم استفاده از پلی‌ یورتان‌ها برشمرد.

  • سبک وزن هستند.
  • از انعطاف قابل توجهی در طراحی برخوردار هستند.
  • تاثیر زیادی در کم شدن مصرف سوخت دارند.
  • پلی ‌یورتان‌ها و انواع آن مانند فوم سخت پلی ‌یورتان از ترکیبات سرطان‌زا ساخته نشده‌اند.
  • تاثیر زیادی در کم شدن اختلاف دمای بیرون و درون دارد.
  • این مواد از ورود رطوبت، هوا و صدا ممانعت به عمل می‌آورند.
  • آسیبی به طبیعت نمی‌رساند.

آشنایی با فوم سخت پلی‌یورتان

آشنایی با فوم سخت پلی‌یورتان

از محبوب‌ترین و تطبیق‌پذیرترین عایق‌های دنیا، فوم سخت پلی‌یورتان است. با استفاده از این عایق می‌توان صرفه‌جویی در مصرف انرژی را تا حد قابل‌توجهی اجرا کرد. این فوم‌ها از مقدار زیادی سلول بسته تشکیل شده‌اند. فوم پلی ‌یورتان سخت دارای ویژگی‌های زیادی می‌باشد که به برخی از مهم‌ترین آن‌ها در زیر اشاره می‌شود.

  • این قابلیت وجود دارد که بدون نیاز به گرمایش بتوان فوم سخت تولید کرد.
  • فوم پلی‌یورتان سخت قابلیت چسبندگی به مواد مختلفی ازجمله چوب، فولاد، فیبر و فوم را دارد.
  • دارای مقاومت زیادی در برابر نفت، بنزین و دیگر حلال‌های غیر قطبی است.
  • فوم پلی ‌یورتان سخت از تنوع زیادی برخوردار بوده و به این علت که مصرف انرژی را کاهش می‌دهد از محبوبیت زیادی برخوردار می‌باشد.
  • اگر این فوم دارای دانسیته پایینی باشد آنگاه خواص عایق حرارتی آن بالا خواهد بود.

مهم‌ترین کاربرد های فوم سخت پلی یورتان

همان‌طور که اشاره کردیم، پلی‌یورتان‌ها در انواع سخت و نرم تولید می‌شوند. فوم‌ سخت پلی‌ یورتان را از لحاظ مقدار تولید بایستی در رتبه دوم و پس از فوم‌های نرم قرار داد. این فوم‌ها به علت آنکه عایق خوبی برای گرما محسوب می‌شوند لذا از کاربرد زیادی در ایجاد عایق در ساختمان، صنایع سردکننده و حمل و نقل برخوردار هستند. همان‌طور که می‌دانید قیمت انرژی افزایش یافته لذا استفاده از این مواد به عنوان عایق گرما روز به روز در حال گسترش می‌باشد. در ادامه این بخش قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین کاربردهای فوم‌های پلی ‌یورتان سخت آشنا سازیم.

کاربردهای فوم‌های پلی ‌یورتان سخت

  • در حال ‌حاضر استفاده از فوم‌های پلی ‌یورتانی سخت در یخچال‌ها و فریزرهای خانگی به عنوان عایق با کاربرد زیادی همراه بوده به‌طوری که آن را باید به عنوان پر مصرف‌ترین عایق برای سردخانه‌ها و ماشین‌های یخچال‌دار محسوب کرد. نکته مهمی که در این باره لازم است به آن اشاره شود این است که حدود 25 درصد از بازار فوم‌های سخت به صنایعی چون صنایع سردسازی و حمل و نقل اختصاص داده می‌شود.
  • استفاده از فوم سخت پلی یورتان برای عایق کردن مخازن، لوله‌های آب داغ، لوله‌های نفت و مخازن نگهداری از نفت یک گزینه ایده‌آل و پرکاربرد محسوب می‌شود. بهتر است بدانید که امروزه مخازن آب داغ خانگی را با استفاده از این فوم‌ها به صورت عایق‌بندی‌شده تولید می‌نمایند.
  • فوم‌های سخت به دلیل آنکه از ویژگی‌هایی چون وزن کم، غوطه‌وری و مقاومت ضربه‌ای بالا برخوردار می‌باشد لذا استفاده از آن در ساخت کشتی‌ها و قایق‌ها، تخته‌های شنا، کمربندهای نجات و پانل‌های ساندویچی کاربردی است.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای فوم سخت پلی یورتان در صنایع هوایی است. همان‌طور که اشاره کردیم، سبک وزن بودن یکی از ویژگی‌های پلی ‌یورتان‌ها می‌باشد به همین دلیل استفاده از این محصولات در صنایع هوایی و ساخت هواپیمای پره‌ای و دیگر بخش‌های یک هواپیما کاربردی است. همچنین با استفاده از این مواد می‌توان پوشش پلاستیکی آنتن رادارها را تولید کرد.

کلام آخر

ازجمله موادی که هر روزه با فراورده‌های آن در زندگی مواجه می‌شویم، فوم پلی یورتان است. امروزه استفاده از محصولات ساخته شده از پلی ‌یورتان‌ها باعث شده تا زندگی افراد با رفاه و راحتی بیشتری طی شود. پلی ‌یورتان‌ها در انواع مختلف فوم سخت و فوم نرم تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها دارای کاربردهای خاص خود می‌باشند. در این مطلب سعی کردیم تا با شما درباره فوم سخت پلی یورتان و کاربردهای آن به گفتگو بپردازیم.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرات

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *