لوگو

آخرین پست ها

دسته بندی ها

Table of Contents

فوم سرد مبلی پلی یورتان

Table of Contents

در این مقاله ما به بررسی فوم سرد مبلی (Cold sofa foam) پلی یورتان خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید. مجموعه پلی یورتان ها اولین بار توسط دانشمند آلمانی ، اوتو بایر (Otto Bayer) ، در سال 1937 کشف شد. در واقع پلی یورتان نام عمومی پلیمرهایی که است که دارای پیوند یورتانی می باشند. مواد اولیه پلی یورتان عبارتند از : پلی ال ها و ایزوسیانات ها که حاصل واکنش بین آنها مواد پلی یورتانی می باشد. مهم ترین ویژگی این گروه از پلیمرها ساختار پایدار آن ها می باشد.

پلی یورتان ها به اشکال مختلفی وجود دارند ، از جمله : فوم نرم ، فوم سخت ، الاستومرها، ترموپلاستیک، رزین، رنگ، پوشش و…  یکی از کاربردهای پلی یورتان ، استفاده از آنها بعنوان پوشش لوله های مدفون شده زیر خاک می باشد که از این لوله ها در برابر خوردگی محافظت می کند.

فوم پلی یورتان

یکی از پرکاربردترین مواد پلیمری، فوم پلی یورتان می باشد که به سه دسته فوم سرد، فوم نرم و فوم گرم تقسیم می شود. اولین بار فوم پلی یورتان توسط ارتش آمریکا در سال 1940 برای استفاده در هواپیماها بکار گرفته شد و در دهه 1970 به صورت عمومی مورد استفاده قرار گرفت.

فوم سرد مبلی پلی یورتان

فوم سرد مبلی پلی یورتان

یکی از انواع فوم های پلی یورتان ، فوم پلی یورتان انعطاف پذیر می باشد که در صنعت از آن با نام فوم سرد یاد می شود. مشابه انواع فوم پلی یورتانی ، فوم سرد مبلی پلی یورتان نیز از پلی ال و ایزوسیانات تشکیل می شود. نوع ایزوسیانات بکار رفته در فوم سرد مبلی MDI می باشد. به غیر از فوم سرد و فوم نرم یک نوع فوم دیگر نیز از مجموعه فوم های پلی یورتانی وجود دارد که به آن فوم گرم گفته می شود.

ایزوسیانات بکار رفته در آن از نوع TDI می باشد اما برای سلامتی پرسنل بسیار مضر است. از این رو صنعت و به خصوص صنعت مبل سازی ترجیح می دهد تا از فوم سرد مبلی پلی یورتانی استفاده کند . فوم سرد در سال 1970 توسعه پیدا کرد و در مقایسه با فوم گرم می تواند در دمای پایین و یا حتی دمای محیط هم تولید شود. فوم سرد پلی یورتان در ساخت انواع تشک مبل های اداری ، خانگی و کاناپه بکار می رود. از مزایای فوم سرد پلی یورتان می‌توان به قابلیت انعطاف پذیری بالا و مقاومت خوب آن در مقابل عوامل کششی و ارتجاعی اشاره کرد.

همچنین بخوانید : اهمیت فوم سرد چیست؟

تزریق و تولید فوم سرد مبلی

پروسه تزریق و تولید فوم سرد مبلی هم بصورت اختلاط دستی و هم با استفاده از دستگاه با فشار بالا و فشار پایین انجام می گیرد. میزان سفتی و نرمی در فوم سرد به نسبت وزنی ایزوسیانات به پلی ال تزریقی بستگی دارد. با بالا بردن میزان ایزوسیانات فوم سفت تر شده و با پایین آوردن آن فوم نرم تر خواهد شد. البته عوامل دیگری از قبیل چگالی فوم سرد و ساختار پلی ال بکار رفته در آن نیز بر میزان سفتی و سختی فوم سرد اثرگذار است.

مزایای فوم سرد مبلی

  • هدایت حرارتی کم که از تمامی مصالح عایق متداول دیگر کمتر است
  • وزن سبک
  • استحکام بالا
  • قابلیت بسیار زیاد در پذیرش تغییر در فرمولاسیون جهت برآورده کردن انتظارات کاربردی
  • چسبندگی قوی به بسیاری از مواد
  • نفوذپذیری کم در برابر بخارآب
  • مقاومت حرارتی بالا

معایب فوم سرد مبلی

معایب فوم سرد مبلی

  • پاک کردن این مواد از روی سطوح کار سختی است و جاهایی را با این فوم بپوشانید که نیاز به بازرسی و یا تعمیرات نداشته باشد.
  • گاز متصاعد شده هنگام کار برای مجریان مضر است و هنگام کار موارد ایمنی را باید رعایت کرد.
  • عدم جذب در محیط‌زیست، و چرخه بازیافت ۴۰۰ ساله نه تنها از مضرات فوم سرد مبلی بلکه از معایب انواع پلی یورتان به حساب می آید.

همچنین بخوانید: مواد فوم نرم

سخن پایانی

پلی یورتان ها دسته از پلیمرهای پرمصرف بوده و خواص بسیار عالی دارند. به همین خاطر طراحان و متخصصان صنایع پوشش دهی به خوبی از آنها در صنعت استفاده می کنند. یکی از انواع پلی یورتان ها موجود در بازار ، فوم سرد مبلی می باشد که در صنعت مبل سازی جهت ساخت و تولید انواع تشک مبل های اداری ، خانگی و کاناپه مورد استفاده قرار می گیرد. در همین راستا پایگاه تخصصی صنایع پلی یورتان ایران (ایران پی یو) با همت جمعی از متخصصان فنی و فعالین صنعت پلی یورتان ایران در تلاش است تا بیش از پیش کاربردهای انواع پلی یورتان را معرفی کرده و یک بستر ارتباطی خوب را بین این مواد و صنعت کشور ایجاد نماید.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *