لوگو

آخرین پست ها

دسته بندی ها

Table of Contents

علل افزایش قیمت مواد اولیه پلی یورتان

علل افزایش قیمت مواد اولیه پلی یورتان

Table of Contents

در این مقاله از سایت ایران پی یو می‌خواهیم علت افزایش قیمت مواد اولیه پلی یورتان The price of polyurethane raw materials را بررسی کنیم پس اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید، تا انتها ما را همراهی بفرمایید. یکی از اعضای اصلی خانواده پلیمرها، فوم  پلی یورتان است که از ترکیب ایزوسیانات با پلی اتیلن تولید می‌شود. این فوم کاربرد زیادی در صنعت اتومبیل، هوافضا، جذب رادار و محافظ تداخل الکترومغناطیسی، سنسور، ضد آتش، در فوم حافظه‌دار و مواد زیست پزشکی دارد. پلی یورتان یکی از اصلی‌ترین پلیمرهای ترموپلاستیک است که ساختاری دارای واحد تکراری پیوند اوره دارند. در واقع این فوم، مواد منبسط شده‌ای است که در ساختار خود چندین مواد افزودنی دارد. قیمت پلی یورتان به عوامل مختلفی بستگی دارد که گاهی روبه کاهش و گاهی رو به افزایش است‌.

پلی یورتان چیست و از چه مواد اولیه‌ای ساخته شده است؟

پلی یورتان چیست و از چه مواد اولیه‌ای ساخته شده است؟

پلی یورتان دسته‌ای از مواد شیمیایی است که در اثر واکنش دو ماده  ایزوسیانات و پلی ال ساخته می‌شود. این ماده کاربرد زیادی  در ساخت عایق  دارد. برای تولید پلی یورتان از مواد اولیه مختلفی استفاده می‌شود که شامل مونومرها، تثبیت کننده‌ها و پروپلیمرها هستند. این مواد از یکپارچگی پلیمر و رنگ‌ها محافظت خواهند کرد.

مواد اولیه لازم برای ساخت پلی یورتان شامل موارد زیر می‌شود:

  • پلیول (پلی ال پلی استر ، پلیول پلی اتر ، پلی کربنات ، پلی کاپرولاکنون و آکریلیت)
  • پلی ایزوسیانات (ایزوسیانات PM200 ، ایزوسیانات KP200 ، تی دی ای یا تولوئن دی ایزوسیانات)
  • متیل کلراید
  • انواع کاتالیزور (کاسموس یا قلع (TIN) و کاتالیزور دابکو یا آمین LV33
  • مواد افزودنی

نحوه تولید پلی یورتان چگونه است؟

پلیمرهای مصنوعی مانند پلی یورتان با واکنش مونومرها تولید می‌شوند که در این واکنش مونومرها حاوی گروه‌های انتهایی واکنش‌دهنده خواهد بود. یک دی ایزوسیانات با یک دیول واکنش می‌دهند که اولین مرحله از آن باعث اتصال شیمی دو مولکول خواهد شد.

مونومرهای آزاد شده با مولکول‌های دیگر واکنش داده و یک مولکول  بزرگ‌تر و طولانی‌تر تشکیل خواهند داد. این یک فرآیند بسیار سریع است که در دمای اتاق و با وزن زیاد انجام می‌شود.

 پلی یورتان که کاربردهای تجاری مهمی دارد، شامل گروه‌های عملکردی دیگر مانند استرها، امیدها و گروه‌های اوره است. مواد اولیه پلی یورتان و اپوکسی می‌توانند تحت تأثیر عوامل مختلفی تغییر وضعیت دهند در نتیجه باید در حفظ و نگهداری آن‌ها نهایت دقت را داشته باشید.

همچنین بخوانید:  مواد فوم پاششی عایق حرارتی

تاریخچه پلی یورتان

قبل از پرداختن به قیمت مواد اولیه فوم پلی یورتان در این مطلب از شرکت مهندسی ایران پیو قصد داریم تاریخچه مختصری از این محصول به شما ارائه دهیم. در سال 1937 میلادی یک دانشمند آلمانی به نام اوتوبایر با همکارانش فرآیندی را کشف کرد که واکنش چند افزایشی نام داشت. طی این فرایند ایزووسیانات همراه با یک دی ال در حضور کاتالیست ترکیب می‌شود که حاصل آن پلی یورتان نام گرفت. اوتو بایر به دلیل این کشف پدر صنعت پلی یورتان شناخته شد.

در سالهای ابتدایی از پلی یورتان در پوشش هواپیما استفاده می‌شد و این محصول در بازار هیچگونه کاربردی نداشت اما حدود دو سال بعد فوم نرم پلی یورتان تولید شد که بر پایه TDI و یا پلی ال پلی استر و فوم فلکس بود.

امروزه پلی یورتان توانسته است یک سیر تکاملی را طی کند و در بین پلیمرها دارای اهمیت زیادی باشد. در حال حاضر فوم پلی یورتان در دو ساختار سلول باز و سلول بسته دسته بندی می‌شود که ساختار سلول باز فوم نرم و انعطاف پذیری است.

چه عواملی موجب افزایش قیمت مواد اولیه پلی یورتان می‌شود؟

به علت مقاومت بالا در برابر کشش، قابلیت پردازش، خواص مکانیکی و مقاومت شیمیایی از پلی یورتان در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. وزن مولکولی و همچنین توانایی اتصالات عرضی نوع فوم پلی یورتان را تعیین می‌کنند.

به طور کلی قیمت خرید و فروش پلی یورتان تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند مواد اولیه و نوسانات قیمت ارز در ایران است. عللی که موجب بالا رفتن قیمت مواد اولیه پلی یورتان می‌شوند، عبارتند از:

  • تقاضای فوم در بازار بسیار بالا است
  • تأمین کننده‌های مهم این فوم در بیانیه‌ای اعلام کردند که می‌خواهند در فصل دوم سال ۲۰۲۱ توقفی در تولید داشته باشند که این مورد تاثیر خود را از سال پیش بر افزایش قیمت این ماده گذاشت.
  • طبق گزارشات انجمن پلاستیک اروپا بالا رفتن قیمت‌های پایه تأمین کننده این فوم یعنی تی دی آی و ام دی آی تاثیر خود را بر افزایش قیمت مواد اولیه پلی یورتان گذاشت.
  • تفاوت فاحش میان عرضه و تقاضا موجب افزایش قیمت این مواد اولیه می‌شود
  • تولید کنندگان فوم برای تأمین مصرف کنندگان محبوب به تحمل این افزایش قیمت شدند در نتیجه تولید و فروش کاهش پیدا کرد

اقدامات ایمنی هنگام تماس با مواد اولیه فوم پلی یورتان

اقدامات ایمنی هنگام تماس با مواد اولیه فوم پلی یورتان

هنگام استفاده از مواد اولیه پلی یورتان برای رعایت نکات ایمنی، موارد گفته شده بر روی برگه محصولات رعایت کنید.

Polymeric MDI (PMDI)  یک ماده خطرناک محسوب می‌شود که  استفاده از برچسب هشداردهنده خطر بر روی آن الزامی است.

 برای دمای محیط و محل کار باید حداقل غلظت در نظر گرفته شود. مقادیر خطر به طور کلی به بخارات ایزوسیانات و آئروسل آزاد شده بستگی دارد. هنگام پردازش در دمای ۲۰ تا۲۳ درجه تا زمانی که PMDI اسپری نشود، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

تمامی این کارها در یک محیط با تهویه مناسب باید انجام بگیرد. بخارات آئروسل‌ها موجب سوزش چشم و غشاهای مخاطی بینی می‌شود که حساسیت افراد را در پی دارد. هنگام لمس مواد اولیه پلی یورتان و اپوکسی باید حتما از دستکش استفاده کنید که کاملا نفوذناپذیر باشد.  استفاده از عینک ایمنی نیز می‌تواند محافظ خوبی باشد.

قبل از شروع کار از کرم محافظ استفاده کنید و توجه داشته باشید که PMDI باید از دخانیات، غذا و نوشیدنی‌ها دور باشد.

خواص و ویژگی‌های پلی یورتان

قبل از اعلام قیمت مواد اولیه فوم پلی یورتان باید بدانید که فوم‌های پلی یورتان دارای خواص و ویژگی‌های خاصی هستند که باعث شده این محصول از اهمیت زیادی برخوردار شود. خواص و ویژگی‌های پلی یورتان شامل موارد زیر می‌شود:

  • هدایت حرارتی در این محصول ضریب کمی دارد.
  • در مقابل عوامل جوی دوام بالایی دارد.
  • وزن آن کم است.
  • دارای مقاومت بالا در برابر سایش می‌باشد.
  • در مقابل حلال‌های غیر قطبی مانند نفت و روغن مقاومت بالایی دارد.
  • آب و رطوبت را جذب نمی‌کند بنابراین در برابر کپک، قارچ و عوامل خورنده مقاوم است.
  • دارای چسبندگی بالا با سطوح مختلف است.
  • یک عایق الکتریکی محسوب می‌شود.
  • دارای عملکرد عایق صوتی می‌باشد.
  • ضد حریق است و در برابر شعله بالا دچار ترکیدگی، ترک خوردن و آتش سوزی نمی‌شود.

کاربرد و موارد استفاده پلی یرتان

در سال‌های اخیر شاهد رشد کاربردهای این محصول بوده‌ایم. پلی یورتان در مدل‌های متنوعی مانند فوم سخت، فوم نرم، ترموپلاستیک، رزین، الاستومر، رنگ، پوشش، جلادهنده، چسب و …. وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول دارای کاربردهای زیادی است که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • اسفنج مبل
  • کف پوش
  • عایق ساختمان
  • عایق لوازم خانگی
  • صنعت پوشاک
  • دیواره‌های ساندویچ پنل
  • جایگزینی مناسب در صنعت چوب
  • صنعت خودرو سازی
  • پوشش لوله‌های درون خاک
  • ساخت قلب، ریه و کلیه مصنوعی
  • جایگزین استخوان در بدن

انواع پلی یورتان

در این بخش قبل از اعلام قیمت مواد اولیه فوم پلی یورتان می‌خواهیم به معرفی انواع پلی یورتان می‌پردازیم تا با هر کدام از آن‌ها بهتر آشنا شوید.

فوم سخت پلی یورتان

اولین نمونه از فوم‌های پلی یورتان شامل فوم سخت می‌شود که در واقع معروف‌ترین فوم محسوب می‌شود. این فوم می‌تواند مواد عایق چند منظوره‌ای باشد که قادر است میزان مصرف انرژی را به میزان زیادی پایین بیاورد. از کاربردهای این نوع فوم در پایدار کردن درجه حرارت محیط و کاهش میزان صدای محیط است به همین منظور بیشتری استفاده از آنها در دیوارهاف درز پنجره‌ها و سقف‌ها می‌باشد.

فوم انعطاف‌پذیر پلی یورتان

این نوع فوم شامل کوپلیمرهای بلوکی می‌شود که قابلیت انعطاف پذیری آن‌ها بر اساس جداسازی فاز بین بخش‌های سخت و سفت است. از این نوع پلی یورتان به صورت گسترده‌ای در صنایعی همچون ساخت مبلمان، تخت خواب، بسته بندی مواد غذایی، قطعات داخلی خودرو همچنین زیست پزشکی و نانوکامپوزیت نیز استفاده می‌شود.

فوم ترموپلاستیک پلی یورتان

این فوم یکی دیگر از انواع پلی یورتان است که به علت مقاومت بالایی که در برابر سایش و ضربه دارند بسیار کاربردی هستند و استفاده زیادی دارند. استفاده از این نوع فوم می‌تواند باعث افزایش دوام محصولات شود و برای کاربردهای مختلفی مانند ساخت کیف و کفش و در صنعت خودرو‌سازی مورد استفاده قرای می‌گیرند. روند تولید این پلی یورتان به این صورت است که قالب‌گیری اکستروژن از آن‌ها به عمل می‌آید و پس از آن با ایجاد ضربه، تزریق مواد و فشرده‌سازی آن‌ها را می‌سازند.

کلام آخر

از آنجایی که برای تولید پلی یورتان از انواع مواد استفاده می‌شود، می‌توان طیف گسترده‌ای از مواد را برای پاسخگویی به نیازهای کاربردی تولید کرد. از پلی یورتان در مصارف بسیار متنوعی استفاده می‌شود که می‌تواند نیاز زمینه‌های مختلف را برطرف کند.

اگر شما هم برای انجام پروژه خود و یا به طور کلی برای برطرف کردن نیازی که دارید، قصد خرید پلی یورتان را کرده‌اید، حتما قبل از اقدام، اطلاعات کافی در خصوص قیمت روز آن پیدا کنید. چرا که با افزایش قیمت مواد اولیه پلی یورتان  قطعاً قیمت خرید و  فروش آن نیز افزایش پیدا کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت هم می‌توانید با کارشناسان سایت ایران پی یو تماس بگیرید تا اطلاعات کامل و جامعی دریافت کنید.

.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *