لوگو

آخرین پست ها

دسته بندی ها

Table of Contents

معرفی 8 کاربرد مهم متیلن کلراید در صنعت

معرفی ۸ کاربرد مهم متیلن کلراید در صنعت

Table of Contents

متیلن کلراید یا همان متان دی کلراید با فرمول شیمیایی CH2CI2 یک حلال قوی برای انجام فرآیند های شیمیایی است. این محصول مایعی بی‌رنگ، فرار، سنگین و غیرقابل اشتغال است. همچنین به خوبی چربی و آلودگی‌ها را در خود حل می‌کند. به همین دلیل به طور گسترده در مصارف خانگی و صنعتی به کار می‌رود. البته در بازار متیلن کلراید را با نام های دیگری مثل متان دی کلراید، حلال متیلن و اسم های دیگری مثل متیلن بی کلراید و گاز متیلن معرفی می‌کنند. پس چنانچه قصد خرید یا استفاده از این محصول را دارید ما در این مطلب در مورد 8 کاربرد صنعتی از متیلن کلراید صحبت خواهیم کرد.‌

کاربرد متیلن کلراید در صنعت

متیلن کلراید چیست

این ماده شیمیایی یک حلال فوق‌العاده بر پایه کلریدی است که نقش مهمی در ساخت لوازم و پیشبرد برخی فعالیت‌های صنعتی دارد از جمله این کاربردها عبارتند از:

1) از بین بردن رنگ و چربی

از متان دی کلراید در پلایش وان ها و از همه مهم‌تر برای برطرف کردن پوشش های رنگی مثل لاک ها و انواع رزین ها استفاده می‌شود.

2) تولید دارو

متیلن دی کلراید برای پوشش دادن قرص های دارویی به کار می‌رود. همچنین این ماده برای خارج کردن مواد شیمیایی از برخی گیاهان دارویی هم استفاده می‌شود. مهم‌تر اینکه در صنعت داروسازی متیلن دی کلراید برای تولید انواع آنتی بیوتیک ها سنتز و حتی برای ساخت استروئید، متیلال داروسازی و ویتامین ها به کار می‌رود. در واقع در صنعت داروسازی مواد اولیه برخی داروها از متیلن دی کلراید است.

3) تولید اسپری و اسباب بازی

چون متیلن کلراید ماده بسیار فراری است پس در صنعت برای تولید اسپری رنگ و نمونه‌های مختلفی از اسپری حشره کش مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در کارخانجات تولید کفش، پوتین و زیره کفش هم به عنوان یک حلال شستشو دهنده به کار می‌رود. مهم‌تر اینکه این ماده شیمیایی برای تولید اسباب بازی و تجهیزات ورزشی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4) تولید چسب و جوهر

از متیلن دی کلراید برای ساخت فیلم های استارت، جوهر چاپ و متریال های دیگری مثل الیاف مصنوعی و تخته های مدار چاپی استفاده می‌شود. حتی از این ماده برای تولید چسب، فوم سرد و فوم گرم هم می‌توان استفاده‌های زیادی کرد.

5) تولید مواد غذایی

متیلن کلراید

کاربرد متیلن کلراید در صنعت مواد غذایی بیشتر برای تولید انواع ادویه جات است. اما امروزه از این ماده شیمیایی برای تولید عصاره مالت آبجو، سایر چاشنی ها و مواد خوراکی دیگری مثل عصاره گیاه رازک استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند در تهیه غذاهای نیم پخت و صنعتی با طعم و عطر عالی هم کاربردهای زیادی داشته باشد.‌

6) ضدعفونی کردن

متیلن کلراید یک نوع ماده ضدعفونی‌کننده است که برای تمیز کردن تعدادی محصولات کشاورزی به کار می‌رود. حتی می‌توان با متیلن کلراید هر نوع چربی و آلودگی را از سطوح تجهیزات پزشکی برطرف کرد. پس این ماده به خوبی می‌تواند یا به طور مستقیم لوازم پزشکی و داروسازی را استریل کند یا در تولید مواد شوینده به کار برود.

7) شستشوی قطعات

از حلال متیلن کلراید در صنعت حمل و نقل برای شستشوی محصولات کشاورزی استفاده می‌شود. امروزه متخصصین اتومبیل از بخار حلال متیلن جهت تمیز کردن آلودگی‌های روی تجهیزات خودرو استفاده زیادی می‌کنند. البته چون متیلن کلراید حلال خوبی برای گریس و چربی است پس می‌توان از این ماده برای پاک کردن هر نوع آلودگی روی ریل قطار و قطعات هواپیما هم استفاده کرد. حتی می‌توان در تکنیک های پیشرفته دفع بخار از متیلن دی کلراید برای پاک کردن قطعات فلزی هم استفاده‌های خوبی برد.

8) استخراج روغن

از متیلن دی کلراید برای گرفتن روغن های گیاهی از دانه های روغنی مثل کلزا و تخمه آفتابگردان استفاده می‌شود. همچنین متان دی کلراید برای خارج کردن کافئین قابل توجهی از قهوه و چای به کار می‌رود. این ماده علاوه بر یک شستشو دهنده دانه های قهوه نوعی طعم دهنده عالی برای قهوه به شمار می‌آید.

سخن پایانی

امروزه یکی از بزرگ ترین دغدغه هایی که در بین صنعتگران وجود دارد تهیه دی کلرومتان یا همان متیلن کلراید است. با این حال ما در شرکت مهندسی ایران پی یو با داشتن چندین سال تجربه فروش انواع حلال های شیمیایی این امکان را برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم تا مرغوب ترین و باکیفیت ترین متیلن دی کلراید را عرضه کنیم.‌ ما در این مجموعه بزرگ همواره در تلاش هستیم تا متیلن دی کلراید را در بالاترین کیفیت و با مناسب‌ترین قیمت در اختیارتان قرار دهیم.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *