لوگو

آخرین پست ها

دسته بندی ها

Table of Contents

پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان چیست؟ معرفی ۱۸ ویژگی مهم پلی اورتان

Table of Contents

پلی اورتان (Polyurethane) در دهه 1930 توسط پروفسور دکتر اتو بایر (1902-1982) اختراع شد. انواع مختلفی از پلی اورتان ها وجود دارد که ظاهر بسیار متفاوتی با یکدیگر دارند. استفاده گسترده از پلی اورتان ها اولین بار در طول جنگ جهانی دوم صورت گرفت. زمانی که آنها به عنوان جایگزینی برای لاستیک مورد استفاده قرار گرفتند، که در آن زمان گران و سخت به دست می آمد. در ادامه مطالب بیشتری درباره این ماده بیان می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید:

معرفی پلی اورتان

در دهه 1950، پلی اورتان در چسب ها، الاستومرها و فوم های سفت و سخت و در اواخر همان دهه، فوم های بالشتک انعطاف پذیر، مشابه فوم های امروزی مورد استفاده قرار گرفت. در دهه‌ های بعدی شاهد پیشرفت ‌های بیشتری بودیم. امروزه ما در اکثر جنبه ‌های زندگی روزمره خود، از پلی اورتان استفاده های متعددی می کنیم . این در حالی است که این ماده محصولی است که اکثر مردم زیاد با آن آشنا نیستند. زیرا به طور کلی در پشت پوشش ها یا سطوح ساخته شده “پنهان” می شوند. تصور زندگی بدون پلی اورتان ها دشوار است.

کاربرد پلی اورتان ها

کاربرد پلی اورتان ها

ما هر روز از پلی اورتان ها به هر شکلی مانند: منزل، دفاتر کار و خودرو استفاده می کنیم. این ماده در فعالیت های ورزشی و تفریحی نیز کاربرد دارد. پلی اورتان ها در طیف گسترده ای با اهداف مختلف، برای ایجاد انواع محصولات مصرفی و صنعتی استفاده می شوند. این محصولات نقش مهمی در راحت تر کردن زندگی ما، دارند. این ماده از مواد پلاستیکی تشکیل شده است. می‌توان آن را به گونه ‌ای طراحی کرد که سفت یا انعطاف‌ پذیر باشد. پلی اورتان در طیف گسترده‌ ای از موارد زیر کاربرد دارد:

  1. عایق کاری یخچال و فریزر
  2. عایق کاری ساختمان
  3. بالشتک برای مبلمان
  4. تشک ها
  5. بخشهای اتومبیل
  6. پوشش ها
  7. چسب ها
  8. غلطک و لاستیک
  9. پانل های چوبی کامپوزیت
  10. زیره کفش
  11. لباس ورزشی

همچنین بخوانید: پلی یورتان

مصرف پلی اورتان در یخچال ها

امروزه برای عایق کاری دستگاه های برودتی و حفظ میزان سرمای درون یخچال ها و فریزرها از یک نوع عایق مدرن استفاده می‌شود. این عایق از جمله پلی یورتان های پاششی است که در بدنه تجهیزات صنایع برودتی به کار می‌رود.

مصرف پلی یورتان در مبلمان

با توجه به زندگی‌های مدرن امروزی استفاده از مبلمان بسیار رواج پیدا کرده است. به همین منظور طراحان و تولیدکنندگان مبلمان توجه ویژه‌ای به پلی اورتان دارند چون این ماده شیمیایی نرمی و راحتی قابل توجهی دارد و بسیار انعطاف‌پذیر است. البته پلی یورتان برای ساخت تخت های بیمارستانی هم به کار می‌رود چون با انعطاف‌پذیری بالایی که دارد مانع از ایجاد زخم بستر در بیماران می‌شود.

کفش ها

کفش خوب قطعاً کفشی است که سبک بوده و در هنگام مصرف احساس راحتی را برایتان فراهم کند. پس تنها پلی اورتان می‌تواند چنین ویژگی های خاصی را به کفش ها بدهد. از طرفی پلی یورتان در برابر سایش دوام بالایی دارد و ضد آب است. مهم‌تر اینکه بعد از کهنه شدن کفش، قسمت پلی یورتان آن مجدد استخراج و بازیافت می‌شود.

مصرف پلی یورتان در رنگ ها

یکی از کاربردهای مهم پلی اورتان به عنوان رنگ است. این پوشش پلیمری ساختار بادوام و مقاومی در برابر تغییرات آب و هوایی دارد. همچنین در برابر بارش برف و باران بسیار مقاوم است. مهم‌تر اینکه رنگ های پلی یورتان براق هستند پس ضمن محافظت و آب بندی لوازم و تجهیزات می‌توانید سطح را به راحتی شسته و تمیز کنید.

اتومبیل ها

همه‌ی ما می‌دانیم که یک صندلی راحت داخل خودرو می‌تواند استرس و خستگی سرنشینان خودرو خصوصاً راننده را کاهش دهد. چنین صندلی راحت و نرمی که دوام زیادی داشته باشد را تنها می‌توان با پلی اورتان ساخت. البته این ماده برای عایق بندی بدنه اتومبیل هم مناسب است و تا حدودی از ورود سر و صدا به داخل خودرو جلوگیری می‌کند.

پوشش ها

دقت کنید چون PU مقاومت زیادی در برابر خوردگی دارد. همچنین در هر شرایط آب و هوایی ساختار پایدار خود را حفظ می‌کند. پس برای پوشش دهی پل ها، کف ها، جاده ها، چوب ها، عایق کاری کابل ها، خطوط انتقال و غیره گزینه مناسبی به شمار می‌آید. اما دقت کنید که پلی یورتان را می‌توان به 2 صورت پایه آبی و پلی یورتان پایه روغنی روی سطوح مختلف اعمال کرد.

مواد اولیه پلی اورتان

محصولات MDI پلیمری TMDI اصلاح شده، مونومر MDI (مایع)، مونومر MDI (خالص)، پلی اتر پلی ال، پلی ال های پلی استر، پلی اتر آمین ها و … عمدتا به عنوان مواد اولیه پلی یورتان مانند (سخت، نیمه سخت، انعطاف پذیر، کفش، RIM و غیره) یا مصالح ساختمانی، رنگ، چسب و الساستومرها استفاده می شود.

ویژگی های پلی اورتان

مهم‌ترین ویژگی که در پلی یورتان ها دیده می‌شود این است که بعد از واکنش یافتن به ساختار پایداری تبدیل می‌شوند. ضمن اینکه باید گفت انواع پلی یورتان می‌تواند دارای ویژگی های منحصربفردی از قبیل زیر باشند:

  1. چسبندگی بالا به سطوح مختلف
  2. مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی و فرسودگی
  3. پخت سریع و آسان در هر شرایط دمایی
  4. مقاوم در برابر ضربه های شدید و فشار
  5. قابلیت انعطاف‌پذیری بالا
  6. دارای خواص مکانیکی عالی
  7. سازگار با محیط زیست
  8. مقاوم در برابر انواع مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی
  9. مقاومت در برابر تمام حلال های شیمیایی
  10. عایق رطوبتی مناسب
  11. عایق حرارتی مناسب
  12. عایق صوتی مناسب
  13. قابلیت استفاده در دکوراتیو
  14. غیر سمی و جذب آب پایین
  15. قابل استفاده در مجاورت آب شرب
  16. قابلیت ترمیم پذیری با استحکام بالا
  17. حمل و نقل آسان
  18. قابلیت رنگ پذیری سریع با استفاده از رنگ های اکلریلیک

SPF چیست و چگونه کار می کند؟

SPF یا فوم اسپری پلی یورتان، یک پلاستیک سلولی با اسپری است که از مخلوط کردن مواد شیمیایی برای ایجاد کف ساخته می‌شود. این مواد شیمیایی خیلی سریع واکنش نشان می‌دهند و در تماس منبسط می‌شوند. در نهایت کفی ایجاد می‌کنند که عایق، هوا را می ‌بندد و یک مانع رطوبتی ایجاد می‌کند. هنگامی که به درستی نصب شود، SPF یک مانع پیوسته بر روی دیوارها، اطراف، گوشه ها و روی سطوح کانتور ایجاد می کند. در برابر انتقال حرارت بسیار خوب مقاومت می کند و راه حل موثری برای کاهش نفوذ هوای ناخواسته از طریق ترک ها و درزها است.

عایق SPF که توسط متخصصان استفاده می گردد، معمولاً به عنوان فوم با فشار بالا یا کم تولید می شود، به صورت سلول باز یا بسته موجود است. هر نوع عایق سلول بسته یا باز می تواند بسته به کاربردی که دارد، دارای مزایا و معایبی باشد.

فوم عایق صوتی پاششی یکی از مصالح مدرن اما پرکاربرد است، که امروزه در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این فوم از موادی مانند پلی اورتان و ایزوسیانات تشکیل شده است که با پوشش سطوح مختلف به عنوان عایق بسیار خوب و مناسبی استفاده می شود.

همچنین بخوانید:  مواد فوم پاششی ( عایق صوتی)

فوم عایق صوتی پاششی

فوم عایق صوتی پاششی

فوم عایق صوتی پاششی پلی اورتان در سال 1940 برای پوشش هواپیما های نظامی مورد استفاده قرار گرفت. اما با گسترش صنایع مختلف و شناخت خواص خوب آن، از سال 1970 از این فوم به عنوان عایق استفاده شد. همانطور که گفته شد: این نوع فوم از ترکیبی از دو ماده شیمیایی و رزین که توسط دستگاه های مخصوص و در اندازه های معین بر روی سطوح مختلف پاشیده می شود. پس از پاشیدن این ماده بر روی سطح، کف ایجاد می شود و به صورت جامد تغییر شکل می دهد. با اسپری فوم پلی اورتان می توانید به راحتی سطوح بزرگ را در مدت زمان کوتاهی عایق بندی کنید. پس از خشک شدن این فوم، عایق نسبتاً دائمی و مادام العمری تولید کرده اید، که در برابر بسیاری از مواد مقاوم است و تغییر شکل نمی دهد.

نتیجه گیری

 اسپری فوم یا همان فوم اسپری پلی اورتان از نظر کاربرد به 2 دسته اصلی فوم عایق سلول باز و فوم عایق سلول بسته تقسیم می شوند. ما در این مقاله تلاش نمودیم تا پلی اورتان را به شما معرفی و شما را کاربرد های آن آشنا کنیم. امیدواریم از مطالعه این ایران پی یو مطالب لذت برده باشید. ضمن اینکه ما به عنوان یکی از مجموعه‌های بزرگ کشور در زمینه تولید و تامین مواد اولیه پلی یورتان و اپوکسی فعالیت داریم. از طرفی برای هرچه بهتر کردن زنجیره‌ی تامین پلی یورتان و اپوکسی مورد نیاز صنایع مختلف و کارخانجات تولیدی مرغوب ترین مواد اولیه پلی اورتان را در بالاترین سطح کیفی ارائه می‌دهیم. سپس با طراحی وب سایت IRAN PU توانسته‌ایم نقش مهمی در ارتقاء سطح دسترسی مشتریان خود ایفا کنیم و رضایت شما عزیزان را با افتخار کسب نماییم.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *