لوگو

آخرین پست ها

دسته بندی ها

Table of Contents

فوم سخت چه کاربردی دارد 

فوم سخت چه کاربردی دارد 

Table of Contents

اشنایی با کاربرد فوم سخت (Hard foam application) از ان جهت مهم است که از میان طیف وسیعی پلی یورتان‌ها، فوم‌های سخت از نظر کیفیت تولید بعد از نمونه‌های نرم، مقام دوم را کسب کرده‌اند. این فوم‌ها عایق گرمای بسیار خوبی هستند و بیشتر برای عایق ساختمان، صنایع سرد کننده و وسایل  حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته باید ذکر کنیم که این فوم‌ها کاربردهای دیگری هم دارند که در ادامه به آن‌ها می‌‌پردازیم.

فوم‌های پلی یورتان در سه حالت فوم نرم، سخت و نیمه سخت تولید می شوند که تمرکز ما در این مقاله بیشتر بر روی فوم‌های سخت است. با توجه به افزایش قیمت انرژی، مصرف این مواد به سرعت رو به افزایش است‌ در این مقاله از سایت ایران پیو می‌خواهیم شما را بیشتر با کاربرد فوم سخت آشنا کنیم.

معرفی فوم‌های سخت

معرفی فوم‌های سخت

فوم پلی اورتان سخت، نوعی پلاستیک سلول بسته است که به عنوان ماده ساخته شده برای عایق حرارتی در کارخانه‌ها استفاده می‌شود. این فوم در شکل‌های ورق‌ یا بلوک و آهن به همراه سطوح شکل دهنده سقف برای ایجاد ساختار و یا ساندویچ پانل مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی اورتان برای شکل‌دهی مناسب می‌تواند به طور مستقیم در محل سایت ساختمان در حال ساخت هم تولید شوند.

در مواردی که ضخامت زیاد نیست، پیشنهاد می‌شود، فوم  سخت را به عنوان عایق حرارتی استفاده کنند. در این موارد علاوه بر عایق بودن، از قابلیت استثنایی پراکندگی فضای آن هم می‌توان بهره برد.

 معماران و طراحان به این دلیل از فوم سخت استفاده می‌کنند که برای آن‌ها این قابلیت را فراهم می‌‌سازد تا به عنوان عایق در طرحی خلاقانه در سقف، کف و دیوار بتوانند از آن استفاده کنند. این مواد برای سبک‌سازی ساختمان، کاهش و به حداقل رساندن هدر رفت انرژی در رهیافت‌های ساختمان می‌تواند انتخاب ایده‌آلی باشد.

همچنین بخوانید: تفاوت فوم نرم با فوم سخت چیست؟

کاربرد فوم سخت

همان طور که اشاره کردیم مصرف اصلی فوم‌های سخت پلی یورتان، عایق‌کاری است. ورق‌های چندسازه‌ای و پانل‌های ساندویچی هم در سقف‌ها، دیوار و کف به عنوان عایق استفاده می‌شوند، همچنین آنها را می‌توان در ساخت چادرهای اضطراری هم استفاده کرد. در حال حاضر فوم‌های پلی اورتان سخت در همه فریزهای خانگی و یخچال‌ها به عنوان عایق استفاده می‌شود.

پرمصرف‌ترین عایق‌ برای فریزهای صنعتی سردخانه‌ها و وسایل نقلیه یخچال‌دار هم، فوم‌های سخت هستند. حدود ۲۵ درصد بازار فوم‌های سخت  به صنایعی سردسازی و حمل و نقل اختصاص دارد.

فوم‌های سخت به عنوان یک گزینه مناسب برای عایق‌کاری مخازن، خطوط لوله و مخازن نگهداری نفت و لوله‌های آب در نظر گرفته می‌شوند. یکی دیگر از کاربردهای فوم سخت در حال حاضر، مخازن آب داغ خانگی هستند که با این فوم عایق‌کاری می‌شوند.  غوطه‌وری، سفتی در وزن کم و همچنین مقاومت ضربه‌ای بالا، باعث شده است تا از قوم‌های سخت  برای استفاده در ساختارهای ساندویچی کشتی‌ها و قایق‌ها، کمربندهای  نجات و تخته‌های شنا مناسب باشند.

نکات

فوم‌های سخت پلی اورتان با چگالی کم و قوم‌های نیمه سخت جاذب انرژی، برای بسته‌بندی و محافظت از اشیاء آسیب‌پذیر به کار می‌روند. فوم‌‌های پلی یورتانی که چگالی زیادی دارد به عنوان ضربه‌گیر مصرف می‌شوند. لوازم خانگی قالب‌گیری شده هم از فوم‌های سخت به شکل قطعات تزیینی مانند کابینت‌ها، صندلی، رویه کمدها، قطعات دکوراسیون و دیگر لوازم زینتی منزل استفاده می‌کنند.

قطعات سقفی در دکوراسیون داخلی یک ساختمان هم از جنس فوم سخت هستند‌ یکی از مهم‌ترین کاربردهای این فوم، در صنایع هوایی برای ساخت هواپیمای پره‌ای و قسمت‌های ساختاری دیگر هواپیما است که به علت وزن سبک این فوم، بسیار  مورد توجه قرار گرفته است.

پوشش پلاستیکی آنتن رادار هواپیما و همچنین پوشش مخازن سوخت فضاپیماها هم به وسیله این فوم ساخته می‌شود. در سال‌های اخیر تولید فوم‌های سخت رشدی حدود ۱۰ درصد داشته است. با تغییر فرمول‌بندی هم می‌توان فوم‌هایی با چگالی‌های بیشتر تولید کرد. البته فوم با چگالی کم‌تر، بیشترین تولید و مصرف را به خود اختصاص داده است.

کاربرد فوم سخت پلی یورتان که چگالی زیادی دارد به صورت تنهایی یا یا مواد دیگر برای ساخت قطعات چندسازه‌ای با سفتی و نسبت استحکام به وزن زیاد است.

همچنین بخوانید:  مواد فوم پاششی عایق حرارتی

خواص عمومی فوم پلی یورتان سخت

برخی از خواص عمومی این فوم پرکابرد عبارتند از:

  • قابلیت تشکیل فوم در محل پاشش
  • تنوع وسیع خواص فیزیکی
  • خواص استحکامی بالا به همراه وزن سبک
  • خاصیت عایق حرارتی
  • قابلیت چسبیدگی بالا بر چوب، شیشه و فلز

حال اگر  وزن مولکولی پلی ال را تغییر دهیم خواص فوم سخت پلی یورتان تغییر می‌کند.

این خواص بدین شکل تغییر پیدا می‌کنند:

  • افزایش استحکام فشاری
  • افزایش سهم سلول‌های بسته
  • کاهش میزان نفوذ بخار آب به داخل فوم
  • کاهش جذب آب
  • بالا رفتن مقاومت حرارتی فوم
  • کاهش نرخ افت گاز در سیستم‌ها
  • تمایل بیشتر به شکنندگی
  • تمایل به سوختن
  • افزایش قیمت تمام شده قیمت هر کیلو فوم سخت

قیمت فوم‌های سخت پلی یورتان

قیمت فوم‌های سخت پلی یورتان

فوم‌های سخت پلی یورتان دارای ۹۰ درصد سلول بسته هم هستند. یعنی  فاصله‌اس بین سلول‌های آن وجود ندارد. این ویژگی باعث می‌شود تا نشتی انرژی به حداقل برسد‌. معمولاً در مراکز صنعتی و مناطقی که در برابر حریق نیاز به عایق دارند استفاده از این فوم‌ها، رونق زیادی دارد.

فوم‌ نرم هم با نام  سلول‌های باز شناخته می‌شود. یعنی سلولهای آن از هم فاصله دارند در نتیجه موجب می‌شوند هوای فضاهای داخلی مطبوع‌تر شود. قیمت تمامی این فوم‌ها با توجه به ویژگی‌ها و کاربردشان و همچنین نوسانات  روز نوسانات متفاوت است.

کلام آخر

همانطور که تا به اینجای مقاله متوجه شدید فوم سخت پلی یورتان، کاربردهای وسیعی دارد و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از بهترین کاربردهای فوم سخت به علت ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، در عایق‌کاری است. افرادی که در حوزه‌های مربوطه فعالیت می‌کنند، برای خرید بهتر و انتخاب مطمئن‌تر، بهتر است قبل از خرید اطلاعات خود را تکمیل کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این فوم و دریافت راهنمایی‌های لازم، کافی است  با شماره‌های درج شده در سایت ایران پی یو تماس بگیرید تا بتوانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *