لوگو

آخرین پست ها

دسته بندی ها

Table of Contents

کاربرد فوم نرم چیست؟

Table of Contents

فوم نرم یکی از مدل‌های فوم است و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. کاربرد فوم نرم (Application of soft foam) یکی از مواردی است که در خصوص شناخت انواع فوم‌ها می‌تواند بسیار کارآمد باشد و به شما کمک کند تا هرچه بهتر و بیشتر بتوانید این نوع از فوم‌ها را بشناسید. برای آن که در خصوص این موضوع بتوانید به راحتی و به سادگی اطلاعات کسب کنید، می‌توانید به مطالعه مقاله زیر پرداخته و اطلاعات مندرج در آن را بخوانید.

فوم نرم چیست؟

فوم نرم چیست؟

فوم‌ها به دو دسته کلی فوم سخت و فوم نرم تقسیم‌بندی می‌شوند. پیش از آن که بخواهید کاربرد فوم نرم را بدانید، بهتر است بدانید که به طور کلی فوم نرم چیست و چه نوع ساختاری دارد. زمانی که ماهیت و همچنین ساختار فوم نرم را متوجه شوید، می‌دانید که این فوم‌ها می‌توانند با توجه به ساختاری که دارند، در چه مواردی مورد استفاده قرار گیرند.

به فوم‌ نرم فوم‌های پلی یورتان نیز گفته می‌شود. فوم پلی یورتان در واقع نوعی از فوم است که دارای ساختاری به شکل سلول‌های باز است. این نوع از ساختار در حقیقت سبب می‌شود تا فوم مورد نظر فضای خالی زیادی برای مولکول‌های هوا داشته باشد و به اصطلاح پف کند. مولکول‌های هوا می‌توانند در این قسمت‌های خالی آزادانه در حرکت باشند و سبب حجم‌گیری کاذب فوم شوند.

کاربرد فوم نرم چیست؟

حالا که متوجه شدید فوم نرم چیست، بهتر است بدانید که کاربرد‌های این نوع از فوم چیست و در واقع در چه مواردی می‌توانیم فوم‌های نرم را مورد استفاده قرار دهیم. اطلاع از کابرد‌های فوم نرم باعث می‌شود که هرچه بهتر و ساده‌تر بتوانیم در مورد ویژگی‌های این نوع از فوم‌ها به جمع‌آوری اطلاعات بپردازیم و در زمان خرید آن‌ها به خوبی بتوانیم فومی که مد نظرمان است و همچنین بیشتر برایمان کارایی دارد را پیدا کرده و بخریم.

  • روکش‌های مخازن

مخازن مختلفی وجود دارند که نیاز است تا بر روی آن‌ها روکشی قرار داده شود. این روکش باید هم ضد آب باشد و هم بتواند به خوبی مخزن مورد نظر را عایق کاری کند. یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های انواع فوم نرم ساخت روکش برای همین مخازن است.

  • بسته‌بندی‌ها

مورد بعدی در خصوص بسته‌بندی‌ها است. بیشترین حجم استفاده از انواع فوم نرم در صنایع بسته‌بندی مواد غذایی است. به طور کلی بسته‌بندی مواد غذایی شرایط خاصی دارد که خوشبختانه کاربرد فوم نرم در این بخش می‌تواند بسیار زیاد باشد.

  • ساخت تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی باید هم انعطاف‌پذیر و مقاوم باشند و هم آن که بتوانند به خوبی به پزشک و دستیاران او اجازه عمل دهند و فرد را از لحاظ عملکرد انگشتان دچار محدودیت نکنند. از این فوم‌های نرم در ساخت دستکش‌ها، پوشش‌ها و همچنین انواع مختلف تجهیزاتی که مربوط به اتاق عمل و جراحی می‌شود نیز استفاده می‌کنند.

  • تولید سرویس خواب

فوم نرم همان طور که از نام آن پیدا است دارای حالتی نرم است و این موضوع سبب می‌شود تا بتوانند به راحتی از این فوم‌ها در شرایط مختلف استفاده کنند. فراموش نکنید که فوم‌های نرم به شکلی هستند که برای ساخت تخت خواب، مبلمان و… گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند.

  • ساخت کفپوش

کفپوش‌ها می‌توانند از مواد مختلفی تولید شوند. حتی فوم‌های نرم در تولید کفپوش‌ها نیز جزء متریال‌های مناسب هستند و می‌توان از آن‌ها در این موارد نیز استفاده کرد.

  • صنایع خودرو‌سازی

مورد بعدی کاربرد فوم نرم در خصوص صنایع خودرو‌سازی است. در صنعت خودرو‌سازی معمولاً برای تولید قسمت‌های مختلفی از ماشین همچون قطعات تریم داخلی خودرو مثل صندلی‌ها، قربیلک فرمان، دستگیره‌ها و… از فوم‌های نرم استفاده می‌کنند. این فوم‌های نرم حتی در تولید سپر خودرو‌ها نیز استفاده می‌شوند که نیاز دارند تا پروسه‌های پیچیده‌ای را طی کنند.

  • حمل و نقل

یکی از مهم‌ترین کاربرد فوم نرم (Application of soft foam) به طور وسیع در صنعت حمل و نقل است. این نوع فوم پلی اورتان برای ساخت دسته‌های صندلی، لاستیک کامیون‌ها، سیستم های داخلی خودرو و سایر تجهیزات دیگر به کار می‌رود‌. البته با پیشرفت های زیادی که در زمینه تولید انواع فوم نرم پلی یورتان به وجود آمده است امروزه فوم های نرم می‌توانند نقش مؤثری در کاهش وزن خودرو، جذب امواج صوتی و افزایش مقاومت فشاری خودروها داشته باشند. در نهایت تمام این مزیت ها مصرف سوخت را کاهش می‌دهند و رانندگی آسان‌تری را برایتان فراهم می‌کنند.

  • الیاف و منسوجات

فوم های نرم پلی اورتان به عنوان یک عایق مناسب برای تولید محصولات الیافی نظیر لباس های چرمی، چترهای نجات و نمونه های مختلفی از چادرهای مسافرتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. چون فوم های نرم پلی یورتان وزن سبکی دارند و در برابر پارگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

  • فرش و موکت

مطالعات زیادی نشان می‌دهد که فوم نرم پلی اورتان می‌تواند سبب راحتی و طول عمر بسیاری از فرش‌ها و موکت‌ها شود. این فوم ها بدون اینکه ضخامت اضافی به بافت فرش ها و موکت ها اضافه کنند در محیط های اداری و مسکونی قابل استفاده هستند.

کاربرد فوم نرم بر اساس درجه های مختلف

فوم نرم از جمله فوم های پرکاربردی است که بر اساس شکل ظاهری و میزان سختی در نمونه های مختلفی تولید و عرضه می‌شود. پس قبل از کاربرد فوم نرم در حوزه‌های مختلف خوب است بدانید که فوم های نرم پلی یورتان شامل ابعاد و درجه های متنوعی است نظیر:

  • فوم نرم پلی اورتان بلوکی

این نوع فوم های نرم همان فوم های ابر و اسفنج هستند که بیشتر برای ساخت بالشتک های پشت سری درون خودرو، تشک های خواب، تزئینات داخلی اتومبیل و غیره به کار می‌روند.

  • فوم‌ نرم پلی یورتان قالبی

این نوع فوم های نرم همان فوم های سرد هستند که به صورت عمده در ساخت صندلی برخی وسایل نقلیه مثل صندلی قطار، صندلی اتومبیل و صندلی هواپیما به کار می‌روند‌. البته بیشترین کاربرد فوم های نرم قالبی برای ساخت و تعمیر انواع مبلمان اداری و مبل های خانگی است. اما توجه داشته باشید که فوم های نرم قالبی در نمونه های دیگری هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلاً گاهی اوقات در صنعت و بازارهای تجاری این نوع فوم های قالبی پلی اورتان را ویسکوالاستیک می‌گویند

فوم های ویسکوالاستیک نوعی فوم نرم هستند که انعطاف پذیری بالایی دارند همچنین در برابر سایش و خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. عمدتاً الاستومرهای ترموپلاستیک در برابر تغییرات دمایی محیط ساختار خود را حفظ می‌کنند همچنین قابل رنگ شدن هم هستند.

کاربرد فوم نرم ترموپلاستیک

الاستومرهای ترموپلاستیک به عنوان بهترین عایق صوتی برای جذب فرکانس های صوتی و ارتعاشات صدا در سالن های کنفرانس، استودیوها ضبط و غیره استفاده می شوند. البته این نوع فوم های نرم در صنایع مختلف می‌توانند کاربردهای گسترده‌تری داشته باشند از جمله:

  • صنعت کابل و الکتریسیته

به علت اینکه مواد فوم های نرم ترموپلاستیک پلی اورتان حالت فلکس بودن خود را در دماهای زیر صفر درجه حفظ می‌کنند پس در صنعت الکتریسیته برای ساخت کابل های روکش دار به کار می‌روند.

  • صنعت شلنگ

پلی اورتان های ترموپلاستیک در ساخت انواع شلنگ ها برای مکش، آبیاری مزارع، انتقال آب، هیدرولیک و پنوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • ماشین آلات و ابزار ساختمان

یکی دیگر از کاربرد فوم نرم ساخت محفظه گردگیر، تولید چرخ دنده، عایق های آب بند، جلد باتری، بدنه مته و لوازم دیگری مثل بست است.

  • وسایل ورزشی

از این ماده پلیمری برای تولید وسایل ورزشی، لوازم سرگرمی و تفریحی مثل کف اسکی، کف ورزشی و غیره استفاده‌های زیادی صورت می‌گیرد.

ویژگی‌های فوم نرم

ویژگی‌های فوم نرم

حالا که کاربرد‌های فوم نرم را تا حدودی متوجه شدیم، بهتر است در خصوص ویژگی‌های این نوع از فوم‌ها نیز بیشتر بدانیم. مسلماً شناخت ویژگی‌های این فوم‌ها سبب می‌شود تا راحت‌تر بتوانید در زمان خرید، فوم مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

  • انعطاف‌پذیری

اولین مورد در خصوص ویژگی‌های فوم نرم پس از آگاهی از کاربرد فوم نرم در مورد انعطاف‌پذیری این فوم‌ها است. همین خاصیت است که باعث شده تا فوم‌های نرم برای موارد گوناگونی قابلیت استفاده را داشته باشند و بتوان از آن‌ها در هر شرایط و هر مکانی استفاده کرد.

  • استحکام کششی بالا

مورد بعدی در خصوص استحکام کششی بالا است. داشتن مقاومت کششی زیاد سبب می‌شود تا اگر از این فوم‌ها در موارد خاصی استفاده شد، نگران پارگی و شکاف برداشتن آن نباشیم.

  • مقاومت در برابر مواد حلال

مورد بعدی در خصوص میزان مقاومتی است که انواع فوم نرم در برابر مواد حلال دارد. مواد حلال می‌توانند متریال‌های بسیار زیادی را در خود حل کنند و از این طریق سبب ایجاد خسارت‌های هنگفتی شوند؛ اما در این بین فوم‌های نرم در برابر بسیاری از حلال‌های رایج و موجود در محیط اطراف می‌توانند مقاوم بوده و هیچگونه حل شدگی را از خودشان نشان ندهند.

خصوصیات فوم نرم

فوم هایی که تحت عنوان فوم پلی اورتان نرم به کار می‌روند دارای دانسیته 93 بر 3 اینچ مکعب هستند. از نظر خاصیت فیزیکی و شیمیایی طول عمر مناسبی دارند همچنین به علت جذب امواج صوتی دارای ضریب هدایت حرارتی پایینی هستند. مهتر اینکه در تماس با حلال های شیمیایی، تغییرات دمایی و فشارهای زیاد مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.
از طرفی قالب گیری آن‌ها به هر شکل دلخواهی است و می‌توانند باعث کاهش مصرف سوخت در ساختمان های مختلف شوند‌. اما فراموش نکنید که چنانچه فوم های نرم پلی یورتان در برابر اشعه نور خورشید قرار بگیرند رنگ آن‌ها سریعاً تغییر می‌کند. از طرفی اگر فوم های فلکس یا همان فوم های نرم در معرض محلول های اسیدی و قلیایی قرار بگیرند تا حدودی دوام و کیفیت خود را از دست می‌دهند.

جمع‌بندی

مواردی که در این خصوص مطرح شدند، جزء مواردی می‌باشند که لازم است در خصوص کاربرد فوم نرم بدانید. برای آن که فوم‌های نرم خریداری شده توسط شما دارای کیفیت خوبی باشند و از بابت هیچگونه نگرانی نداشته باشید، بهتر است تا از فروشگاه‌های معتبری همچون ایران پی یو خرید خود را انجام دهید.

تیم حرفه ای ایران پی یو تخصص زیادی در زمینه تولید و تامین انواع فوم های پلی یورتان دارد. بنابراین شما می‌توانید هر نوع فوم نرم و سخت را در بالاترین سطح کیفی و ارزان ترین نرخ فروش بازار از این مجموعه درخواست کنید. تنها کافیست از طریق این وب سایت سفارش خود را ثبت کنید تا در کمترین زمان مرغوب ترین فوم پلی یورتان و یا مواد اولیه آن را درب منزل به شما تحویل دهیم.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *