لوگو

آخرین پست ها

دسته بندی ها

Table of Contents

اهمیت فوم مموری چیست و چه کاربردی دارد؟

اهمیت فوم مموری چیست و چه کاربردی دارد؟

Table of Contents

اهمیت فوم مموری (The importance of memory foam) در چیست؟ فوم مموری چه ویژگی‌هایی دارد و در چه مواردی می‌توانیم از این نوع از فوم استفاده کنیم؟ نام فوم مموری را شاید افراد کمی شنیده باشند. اما در همین بین نیز می‌توان گفت که فوم‌های مموری دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خاص خودشان هستند. در واقع لازم است تا هر طور که شده است با ویژگی‌های این فوم‌ها آشنا شوید. زمانی که آشنایی کاملی با این ویژگی‌ها پیدا کنید، می‌توانید به اهمیت فوم مموری نیز آگاه شده و بدانید که در چه مواردی می‌توانید آن را به کار ببرید.

فوم مموری چیست؟

فوم مموری چیست؟

فوم مموری چیست؟ اهمیت فوم مموری چقدر است؟ فوم مموری یا فوم‌های هوشمند ویسکو الاستیک به فوم‌هایی گفته می‌شود که در صنعت کاربرد دارند. اولین بار چیزی حدود نیم قرن پیش این نوع از فوم‌ها را تولید کردند که برای نخستین بار در تولید تخت خواب‌ها و صندلی‌های شاتل‌های فضایی استفاده شد و پس از آن کم کم به این نتیجه رسیدند که بر روی زمین نیز می‌توان از این فوم‌ها استفاده کرد.

همچنین بخوانید:  ایزوسیانات PM200

تفاوت مموری فوم با دیگر فوم‌ها

تمامی فوم‌هایی که امروزه در بازار می‌توانید پیدا کنید دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند، اما مسلماً این موضوع پیش می‌آید که گاهی اوقات این فوم‌ها با هم شباهت‌هایی نیز داشته باشند. در خصوص فوم مموری کمی ماجرا متفاوت است. به دلیل ویژگی‌هایی که این فوم‌های هوشمند دارند می‌توانید با استفاده از چند گام ساده آن را از دیگر فوم‌ها تشخیص دهید و دیگر نگران جابجایی نوع فوم هوشمند یا همان فوم مموری با آن چیزی که می‌خواستید نباشید.

  • باقی ماندن جای فشار

اولین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد در مورد میزان باقی ماندن اثر فشار بر روی فوم مورد نظر ما است. زمانی که با دست خود و با یک فشار متوسط به هر فومی فشار وارد کنید، می‌توانید ببینید که فوم سریعاً به شکل اولیه خود باز می‌گردد و هیچگونه اثری از فشاری که به آن وارد کرده‌اید وجود ندارد.

این در حالی است که در فوم‌های مموری موضوع فرق می‌کند و اثر فشار دست شما بر روی فوم باقی می‌ماند. زمانی که در یک فوم مموری دست خود را با فشار بر روی فوم مورد نظر قرار دهید می‌توانید ببیند که تا چندین ثانیه بعد از برداشتن دستتان نیز همچنان اثر فشاری که به فوم وارد کرده‌اید، بر روی فوم باقی مانده است.

  • حساسیت‌های دمایی

دومین مورد تفاوت فوم‌های مموری با دیگر فوم‌ها همچون فوم نرم مربوط به حساسیت آن‌ها نسبت به میزان دما و حرارتی است که در اطرافشان قرار خواهد گرفت. دو فوم معمولی و مموری را در یک مکان همچون اتاق‌های سردخانه می‌توانید قرار دهید. زمانی که فوم‌ها به طور کامل سرد شدند، حالتشان تغییر پیدا کرده و به احتمال بسیار زیاد کاهش حجم خواهند داشت. می‌توانید به فوم مموری دست بزنید و مشاهده کنید که در عرض چند ثانیه به دلیل دریافت گرما و حرارت از سمت بدن، این فوم‌ها به حالت عادی خود برگشته و دمای کلی که دارند نیز افزایش پیدا می‌کند. این موضوع در خصوص دیگر مدل‌های فوم‌ها صدق نمی‌کند و به این سرعت تغییر حالت نمی‌دهند.

کاربرد‌های مموری فوم

کاربرد‌های مموری فوم

با چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های مربوط به فوم مموری که متفاوت از فوم گرم است، در حوزه اهمیت فوم مموری آشنا شدیم؛ حال بهتر است بدانیم که این فوم‌ها چه ویژگی‌هایی دارند حالا که تا این حد مموری فوم‌ها را شناخته‌ایم بهتر است بدانید که این مدل از فوم‌ها دارای ویژگی‌های خاص و همچنین کاربرد‌های زیادی هستند. این کاربرد‌ها را در ادامه بیشتر توضیح داده‌ایم.

  • استفاده در بالشت‌ها

یکی از مهم‌ترین و بهترین مواردی که می‌توان جز کاربرد‌های این مدل فوم و اهمیت فوم مموری در نظر گرفت استفاده کردن از آن‌ها در ساخت بالشت‌های تخت خواب است. به دلیل ساختاری که مموری فوم‌ها دارند، وضعیت سر، ‌شانه و همچنین ستون فقرات در طول خواب شبانه در بهترین موقعیت قرار خواهد گرفت و به همین دلیل نیز فرد در طولانی مدت دچار گردن درد و یا آرتروز‌های گردن، ‌شانه و پشت نخواهد شد.

ازجمله ویژگی‌های مثبت دیگری که با استفاده از بالشت‌های ساخته شده از فوم مموری نصیب شما خواهد شد می‌توان به برطرف شدن خرو پف‌های شبانه افراد، درمان سردرد‌های شدید، جلوگیری از کوفتگی و خستگی‌های مفرط بدن و… اشاره کرد.

  • لباس‌های فضانوردان

برای اولین بار استفاده از مموری فوم در لباس‌های فضانوردان و یا حتی صندلی‌های شاتل‌های فضایی انجام شد و در واقع اولین کاربرد این محصولات در همین زمینه بود. به دلیل ساختار خاص مموری فوم بود که چنین استفاده‌ای از آن‌ها شد. بعد‌ها این موضوع تغییر پیدا کرد و از مموری فوم‌ها در زمینه‌های دیگر نیز استفاده کردند.

  • ساخت کفی کفش

سومین مورد در خصوص انواع فوم مموری مربوط به کفی‌های کفش‌هایی است که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم. شاید تا به حال به این موضوع دقت نکرده باشید اما اگر کفی کفش خود را دربیاورید راه رفتن با آن سخت‌تر خواهد شد زیرا این نوع از فوم‌ها که به عنوان کفی کفش به کار ‌می‌روند می‌توانند چند مؤلفه مثبت را با خود به همراه داشته باشند.

اولین مورد آن است که این کفی‌ها سبک بوده و وزن کفش را بالا نمی‌برند. دومین مورد مربوط به آن می‌شود که زیره کفش ساخته شده از مموری فوم می‌تواند نیروی وزن انسان را که به کف پا و سپس کفش وارد می‌شود به زمین انتقال داده و از برگشت نیروی عکس العمل آن به پا جلوگیری کند.

  • موس کامپیوتر

شاید برایتان کمی عجیب و البته جذاب نیز باشد که این فوم شگفت‌انگیز می‌تواند در هر حوزه و شاخه‌ای از صنعت و زندگی روزمره انسان یک تغییر مثبت ایجاد نماید. در خصوص موس‌های کامپیوتر نیز دقیقاً ماجرا به همین منوال بود. زمانی که دائماً با موس و کامپیوتر خود سروکار دارید به احتمال زیاد اگر کسی کنار شما باشد و به صدای موس و کلیک‌های پی در پی شما گوش دهد در عرض چند دقیقه کلافه و عصبانی خواهد شد.

یکی از موارد اهمیت فوم مموری در ساخت موس است. از فوم‌های مموری استفاده می‌کنند و به دو طرف موس آن را اضافه می‌کنند، این کار برای کاهش دادن میزان صدای کلیک‌های موس تا حد قابل توجهی مؤثر است و می‌توان گفت کاربرد عمده و سومی است که این فوم‌ها دارند.

همچنین بخوانید: فوم سرد مبلی پلی یورتان

ویژگی‌های فوم‌های مموری

کاربرد‌های فوم مموری را شناختیم. حالا بهتر است ویژگی‌های این ماده را نیز ببرسی کنیم تا بهتر بتوانیم در خصوص خرید محصولاتی که از آن استفاده می‌کنند تصمیم‌گیری کنیم.

  • عدم انتقال ارتعاشات و حرکات سطحی

این فوم‌ها هر نیرویی را که دریافت کنند در خود ذخیره می‌کنند و به سمت منبع نیرو هیچ چیزی را انتقال نمی‌دهند. به همین دلیل است که از ان‌ها در زیره‌های کفش و تخت‌های خواب نیز استفاده می‌شود.

  • ضد حساسیت

دومین مورد ضد حساسیت بودن و حتی آنتی باکتریال بودن فوم مموری است. این فوم هیچگونه حساسیت و یا عارضه پوستی ایاد نمی‌کند که در نوع خودش می‌تواند بسیار گزینه مهمی به حساب بیاید.

  • دوام و ماندگاری

سومین مورد از ویژگی مربوط به فوم مموری در خصوص دوام و ماندگاری این فوم‌ها است. این مدل از فوم‌ها عمر طولانی دارند و به سرعت خراب نمی‌شوند. بنابراین اگر محصولی را خریداری کرده‌اید که فوم مموری پایه و اساس آن را تشکیل می‌دهد، خیالتان از بابت این موضوع راحت باشد.

جمع‌بندی

اهمیت فوم مموری را با توجه به ویژگی‌هایی که این فوم دارد و همچنین با توجه به کاربرد‌هایی که این فوم دارد. مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که هر کدام از این موارد می‌توانند تا چه حد بر روی پیشرفت صنایع مختلف مؤثر باشند. فراموش نکنید که فوم مموری‌ها را اگر از فروشگاه‌های مطمئن و درستی خریداری نکنید، نمی‌توانید از بابت کیفیت آن‌ها مطمئن باشید. فروشگاه ایران پی یو یکی از فروشگاه‌هایی است که در این زمینه می‌تواند مناسب باشد، زیرا هم دارای قیمت مناسب برای محصولات است و هم دارای کیفیت مناسبی برای محصولات می‌باشد.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *